Hobby, 3D, Relief, CNC  
Share this page!
Cikkek/Articles
Általános Cikkek [6]
Elektronikai témájú cikkek [4]
ArtCAM témájú cikkek [17]
Fa anyaggal kapcsolatos cikkek [2]
MACH3 témájú cikkek [8]
Statistic
Online összesen: 3
Vendégek: 3
Felhasználók: 0
Visitors
Barátaink/Friends
  • Honlap létrehozása
  • TOP 100
  • HOBBYCNC fórum
  • Klavio Kft.
  • Felületkezelések
  • 3D Object Converter
  • Tavir AVR
  • Xplod lapja
  • H2Opok oldala
  • CNC4free
  • DOTG)
  • Tweakie CNC
  • Miki-bá oldala
  • Amatőr oldala
  • Íjász oldala
  • cncfafaragás (New!)
  • CnCPart.hu
  • MiniBee
  • Főoldal » Cikkek » Cikkek » ArtCAM témájú cikkek

    Vektorok kezelése ArtCAM alatt 2. rész

    Vektorok kezelése AtrCAM alatt

    2. rész


      Sziasztok!

      Az előző kis cikket folytatnám, ahol a vektorok ArtCAM alatti kezeléséről kezdtünk el beszélgetni.

      Az előző cikkben nagyon az alapokat érintettük a vektorokkal kapcsolatban, majd úgy jutottunk el a Shape Editorig. Most egy picit visszakanyarodnék ismét a kezdetekhez, hogy egy picivel többet tudjunk meg arról, hogy hogyan módosíthatjuk a már egyszer létrehozott vektor alakzatunkat.

    Még mindig maradjunk meg az előző leckében használt egyszerű téglalap alakzatnál és ezt próbáljuk módosítani!

    Kis lépésnek tűnik ugyan, de azok amelyeket most átnézünk, minden, komolyabb vektor alakzatnál használhatóak lesznek.

      Tehát készítsünk egy új modellt, a File/New/Modell parancsával!

      Ezt elérhetjük egyetlen billentyűkombináció alkalmazásával is.

      Nyomjuk le és tartsuk nyomva a CTRL billentyűt majd nyomjuk le az N billentyűt!

      A modell méretei legyenek:

    Height(Y) (magasság(Y)): 200 
    Width(X) (szélesség(X)):  250
    Resolution (felbontás):     2040x1632 (a csúszkával állítható!)
    Units (mértékegység):     mm
     



     


      Az origót, ha alapértelmezetten nem ott lenne, akkor a középen látható fehér lap bal alsó sarkára kattintva helyezzük oda!

    Ezek után Ok-t nyomva bekerülünk a már jól ismert 2D szerkesztő módba.


     


    Az előző lecke alapján hozzunk létre egy téglalapot (Rectangle) amely szélessége (Width) 150mm, a magassága (Height) 100mm, a középpontja pedig az X125, Y100 koordinátáknál van!


    A Create(elkészít), majd a Close(bezár) gomb lenyomása után a téglalapunk kiválasztva marad. Ezt jelzi a Magenta szín.




     


    A vektor Tools (vektor eszközök) panelen alapértelmezésképpen a nyíl eszköz aktív.


    Ennek a segítségével kiválasztani tudunk vektor elemeket, vagy, ha rámegyünk pl. most a téglalap egyik vonalára (ekkor meg is változik a kurzor egy négy irányba mutató nyílra amely a mozgatás lehetőségét jelzi) mozgatni tudjuk a vektort akkor, ha az egér bal gombját lenyomva tartva mozgatjuk az egeret.


    Próbáljuk meg a téglalap egérrel történő mozgatását!


    Ha egyszerűen csak megfogjuk az egér bal gombját használva a vektort, akkor bármerre, korlátozás és igazítás nélkül mozgathatjuk a vektort.




     


    Amennyiben a mozgatás közben lenyomjuk az ALT billentyűt, akkor a mozgatás lekorlátozódik az ortogonális irányokra, vagyis csak vízszintes vagy függőleges irányban tudjuk mozgatni a vektort.


     




     


    Még egy érdekes és fontos kiegészítő billentyű alkalmazás amit érdemes ismerni!


    Ez az, amikor egy módosítás közben nyomva tartjuk a CTRL billentyűt. Ebben az esetben a módosítás úgy jön létre, hogy megmarad az eredeti objektum az eredeti tulajdonságaival, de létrejön egy másolata amely a módosítás jellemzőivel van felruházva.


    Ez érvényes lesz minden további módosító esetre!


    Próbálgassuk a lehetőségeket!


     


    Ha a próbálkozás közben használjuk a CTRL billentyűt, akkor utólag, hogy visszatérhessünk az előző állapotba, csak le kell törölnünk az új, módosított másolatot. Ezt megtehetjük úgy, hogy kijelöljük a törölni szándékozott objektumot, majd az Edit menü Delete (töröl) parancsát használjuk, vagy egyszerűen az objektum kijelölése után megnyomjuk a DEL billentyűt.


     




     


    Ha nem másolatokat készítettünk, hanem az eredeti vektort módosítjuk, akkor az Edit(módosítás) menüpont Undo(visszavon) parancsával tudjuk visszavonni a parancsokat. Ez általában úgy szerepel a menüben, hogy Undo és utána pedig az utolsó visszavonható művelet neve. Pl. egy elmozdítás után UNDO Move Objects(s).


     




     


    A parancsok visszavonását is elérhetjük egy gyors billentyűkombinációval, az pedig a CTRL lenyomva tartása mellett megnyomott Z billentyű.


    A szoftverben a legtöbb helyen a parancsok mellet megtalálhatóak a parancs gyorsbillentyű kombinációi. Érdemes megtanulni a gyakran használtakat mert nagyon meg tudják gyorsítani a munkát. Innentől kezdve ezeket nem fogom jelezni a leckékben.


     


    Ha véletlenül olyan parancsot vontunk vissza amelyre mégis szükségünk lett volna, akkor az EDIT(módosítás) menüpont REDO (újra végrehajt) parancsával hajtathatjuk végre a programmal. Gyakorlatilag ez az UNDO UNDO-ja.


     


     


    Mi van akkor, ha nem csak elmozdítani, hanem több paraméterét, tulajdonságát is szeretnénk változtatni a vektorunknak? Hogyan tehetjük ezt meg?


     


    Az első módosítási lehetőség az, hogy vissza tudunk térni oda, ahol láthatjuk és módosíthatjuk azokat a paramétereket amelyek a vektor létrehozásakor megadhatóak voltak. Itt lehetőségünk lesz arra is, hogy olyan paramétert is megadjunk amit az eredeti létrehozáskor nem tettünk meg. Pl, ilyen a téglalap csúcsain a lekerekítési sugár megadása.


    Az, hogy ismét lehetségessé váljon ezeknek a módosítóknak a használata, ki kell jelölnünk a vektor téglalapunkat, majd a kurzorral ráállni egy vonalára (mint a mozgatáskor is tettük) és meg kell nyomni az egér jobb gombját. Erre egy úgynevezett lehulló (dropdown) menü jelenik meg a képernyőn, amelyekben helyzet érzékeny parancsok szerepelnek, olyanok amelyek az adott helyzetben kiadhatóak.


    Itt kattintsunk az Edit Rectangle (téglalap módosítása) parancsra. Láthatjuk a parancs mellett, hogy a futtatását a téglalap kiválasztása után egyszerűen az E gyorsbillentyű megnyomásával is elérhetjük legközelebb.


    A parancs kiadása után megjelennek azok a módosító eszközök és beviteli mezők, amelyek a téglalap létrehozásánál is a rendelkezésünkre álltak.


    Az oldalak közepén lévő négyzettel, az oldalnak megfelelő irányban tudjuk módosítani a téglalap oldalhosszát.


    Mivel ebben a beviteli módban a középpont külön állítható, így, hogy az oldalhossz állításkor ott maradjon a helyén, az oldalhossz szimmetrikusan változik ha megfogjuk az egérrel a módosítót és húzzuk a nekünk tetsző távolságra.


    A sarkokon található kis négyzetekkel a téglalap sarkain lévő lekerekítési sugarat tudjuk megadni az egér segítségével.


    A téglalapot úgy tudjuk elmozdítani, hogy a középen található kis keresztet megfogjuk az egérrel, és elmozgatjuk a megfelelő helyre.


    A vektor téglalapunk közepén található kis kereszt-vonal-kör eszközzel a téglalapot tudjuk elforgatni. Ezt lentebb részletezni is fogom.


    Az összes egérrel elvégezhető módosítást megtehetjük a bal oldalon megjelenő beviteli mezőket módosítjuk. Ez egyébként ismerős lehet már, hiszen egy az egyben megfelel a téglalap létrehozásakor használatos panellel.


     




     


    Második nagy módosítási lehetőségként a Vektor tools panalen a harmadik eszközt a Transform Vektors (Vektorok alakítása) eszközt használhatjuk. A következő videó mutatja be a működését:


     




     


    Ha rákattintunk akkor a kijelölt vektor objektumon és körülötte különféle jelek jelennek meg:


    Ezeknek a jeleknek egy részét már láthattuk (akkor nem használtuk, hogy egyszerűbben haladhassunk a tanulásban) akkor amikor a téglalapot létrehoztuk.


    Nézzük sorban, hogy melyik jel milyen módosítást okoz a vektorunkon!


     


    Először is: A módosítók úgy aktiválhatóak, hogy feléjük megyünk a kurzorral, majd a szokásos módon bal egérgombbal megfogjuk Őket, majd annak a nyomva tartása mellett mozgatjuk az egeret. Innentől ezt a műveletet egyszerűsítve úgy fogom hívni, hogy: "megfogjuk az egérrel”.


     


    Akkor a módosítók:


    Az első módosítás a legalapvetőbb, megegyezik a normál kijelölés eszköznél használható esettel, amikor a téglalap egy vonalára megyünk és amikor a kurzor átvált a négy irányú, mozgatást szimbolizáló ikonná, akkor megfogjuk a téglalapot az egérrel és oda húzzuk a képernyőn ahova szeretnénk.


     


    A második a téglalapunk bal oldalán, középen és a téglalapon kívül található kis négyzet. Ez a Skew(ferdít) eszköz. Ha rámegyünk, majd megfogjuk az egérrel és fel le mozgatjuk, akkor a nevéhez híven, elferdíthetjük vele a téglalapunkat.


     


    A harmadik a téglalap oldalainak közepén található fekete négyzetek használata. Ezeket megfogva és húzva az oldalt (ha nem téglalap lenne a vektorunk hanem valami más, akkor a befoglaló téglalap oldalát) tudjuk elmozdítani, ezzel nyújtani a vektorunkat a négy irány valamelyikébe.


     


    A negyedik módosító lehetőség a téglalap (vagy más alakzat esetében befoglaló téglalap) sarkain található kis fekete négyzetek megfogása és mozgatása. Ezzel nagyítani, kicsinyíteni tudjuk a vektor objektumot. Alapesetben bárhova tudjuk húzni a sarokpontot, így a nagyítás nem lesz kötelezően arányos vízszintes és függőleges irányban. Ha mégis éppen ezt akarjuk elérni akkor a megfogás és mozgatás közben tartsuk nyomva a SHIFT billentyűt! Ez lekorlátozza a nagyítás/kicsinyítés hatását úgy, hogy mind vízszintes, mind függőleges irányban azonos arányban történjen a torzulás!


    Megjegyzés: A SHIFT billentyű mellett itt ugyanúgy nyomva tarthatjuk a CTRL billentyűt is, ha azt akarjuk, hogy a végeredményünk ne az eredeti vektor módosított változata, hanem egy módosított másolat legyen!!!


     


    Az ötödik lehetőség a forgatás. Ezt a téglalap (vagy befoglaló téglalap) közepén található eszközzel tudjuk megtenni. Ott egy picinyke keresztet egy szaggatott vonalat és annak a végén egy kis kört találunk. Ha a kört megfogjuk az egérrel és mozgatjuk, akkor a téglalap középpontját jelölő kereszt körül elforgatjuk a teljes vektor objektumot vele. Az elforgatási szöget a kör és a kereszt közötti egyenes szöge adja meg. Nos.... Ezzel végigfutottunk az alapvető transform módosítókon.


     


    A fentiek nagyon jó eszközök, azonban sokszor az lenne szükséges, hogy pontosan tudjuk kontrollálni ezeknek a módosításoknak az értékét. Hogyan is tehetjük ezt meg? Ez a következő leckében lesz olvasható.
    Kategória: ArtCAM témájú cikkek | Hozzáadta:: KisKZ (2010-12-26)
    Megtekintések száma: 1148 | Hozzászólások: 1 | Helyezés: 5.0/1
    Összes hozzászólás: 1
    0   Spam
    1 new topic   (2013-06-14 19:09)
    Thank you for share very good knowledges. Your web is very goodI am impressed by the information that you have on this blog. It shows how well you understand this subject. Bookmarked this page, will come back for more. You, my friend, ROCK! I found just the information I already searched everywhere and just couldn’t find. What a perfect site. Like this website your website is one of my new favs.I like this data presented and it has given me some sort of commitment to succeed for some reason, so keep up the good work!

    Hozzászólásokat csak regisztrált felhasználók írhatnak.
    [ Regisztráció | Belépés ]
    Támogatás
    Belépés/Login

    Keresés a honlapon
    Fórum/Last posts
  • Vezérlő, szoftver p...
  • Bárki gépe
  • Sziasztok! Mi a hel...
  • Lézergravírozás
  • Új fórumlakók bemut...
  • CNC Pirográfia
  • Eladásra kínált dol...
  • Gray to Hz
  • Hirdetések
    Hobby CNC maró
    Hobby CNC maró igé...
    Hobby CNC maró, fó...
    Utolsó képek
    Marási munkák
    Marásra kérhető
    Kézi rajzok
    Copyright HobbyCnCArt © 2016