Hobby, 3D, Relief, CNC  
Share this page!
Cikkek/Articles
Általános Cikkek [6]
Elektronikai témájú cikkek [4]
ArtCAM témájú cikkek [17]
Fa anyaggal kapcsolatos cikkek [2]
MACH3 témájú cikkek [8]
Statistic
Online összesen: 5
Vendégek: 5
Felhasználók: 0
Visitors
Barátaink/Friends
  • Honlap létrehozása
  • TOP 100
  • HOBBYCNC fórum
  • Klavio Kft.
  • Felületkezelések
  • 3D Object Converter
  • Tavir AVR
  • Xplod lapja
  • H2Opok oldala
  • CNC4free
  • DOTG)
  • Tweakie CNC
  • Miki-bá oldala
  • Amatőr oldala
  • Íjász oldala
  • cncfafaragás (New!)
  • CnCPart.hu
  • MiniBee
  • Főoldal » Cikkek » Cikkek » ArtCAM témájú cikkek

    Vektorok kezelése ArtCAM alatt

    Vektorok kezelése ArtCAM alatt

    Sziasztok!

    Találtam egy nagyon elemi tutorialt.
    Ez éppen jó lesz Xplode számra ahhoz, hogy megismerkedjen a legelemibb vektor kezeléssel az ArtCAM-on belül.
    Elnézést ha a fordítás nem lenne tökéletes.
    Akkor kezdjünk hozzá!

    Indítsuk el az ArtCAM-et, és készítsünk egy új modellt a File/New/Model parancs alkalmazásával.
    A bejövő kezdőképernyőn állíthatjuk be a modell méreteit, és helyezhetjük el az origót.
    A mértékegység legyen mm, a mérete legyen 100x100 mm-es, és a modellre illeszkedő raszter felbontását állítsuk a példa kedvéért 1300x1300 pontra. Ez a relief finomságát fogja meghatározni. Azt adja meg, hogy hány pontból fog állni a kész művünk és milyen felbontásban tudjuk elmenteni a reliefről később készített szürkeárnyalatos mélységi képet.
    A felbontásnak (később egy másik leckénél látni fogjuk) hatása van arra, hogy a Sculpting eszközzel milyen finomsággal tudunk dolgozni a relief-ünkön.
    A középen a munkalapot ábrázoló fehér lap sarkaira kattintva tudjuk elhelyezni az origót. Ha alapból nem ott lenne, akkor kattintsunk a lap bal alsó sarkára, hogy az origót jelölő kis koordináta-rendszer ott jelenjen meg.
    Ennek a jelentősége később, leginkább a megmunkálás pozicionálásánál lényeges.
     
     


     
    Ha minden be van állítva, lépjünk tovább az OK gomb megnyomásával!

    Alapból a 2D szerkesztő részben fogjuk találni magunkat.
    Középen láthatjuk fehérrel az általunk előbb beállított munkaterületet,
    A képernyő bal bal oldalán a reliefek készítéséhez használható 2D és 3D eszközöket, valamint a pályageneráláshoz szükséges eszközöket találhatjuk megfelelő csoportokra bontva.
    A bal oldali panel alján váltogathatunk ezen csoportok között.
    A 2D és 3D eszközök az Assistant fül lapján találhatóak, a pályagenerálással kapcsolatos eszközök pedig a Toolpaths fül lapján.
    A munka menedzseléséhez szükséges eszközök (modellek, régebbi munkák listája, stb.) a Project fül lapján található.

    A képernyő jobb oldalán a rétegkezelés eszközeit találhatjuk meg. Erről egy rövid külön cikk már született, így ezt most nem bontanám ki. Megtaláljátok a cikkek alatt a honlapon.

    A munkaterületet két módban tudjuk megjeleníteni. alapesetben a 2D szerkesztési ablak látszik, de ha a munkaterület felett a 3D feliratra kattintunk, átkerülünk a 3D megjelenítési módba. Ekkor a felirat átvált az egyetlen választható másik megjelenítési mód feliratára a 2D-re.
    Ha újra erre kattintunk, visszajutunk a 2D módba.
     
    Rajzoljunk egy nagyon egyszerű vektoros elemet. Egy téglalapot!
    Amennyiben nem erre lenne állítva, aktiváljuk bal lenn az Assistant fület!
    A bal oldali panel közepén megtaláljuk a vektorok készítésével kapcsolatos szekciót Vector Tools néven.
     
     
     
     


     
    Az alapértelmezés szerint aktív eszköz a kiválasztás (kis bal fel mutató nyíl ikon).
    Mivel még semmi nincs amit kiválaszthatnánk, készítsünk egy ilyet!
    Az első sor negyedik ikonja egy téglalapot formál. Használjuk ezt és meglepő módon készítsünk vele egy vektor téglalapot!
    Amikor rákattintunk a bal oldali panelen az ezzel a paranccsal kapcsolatos lehetőségek jelennek meg. 
     
     
     


     
    Lehetőségünk van téglalapot (Rectangle) , vagy négyzetet (Square) készíteni.
    Ezután kétféle képen futhatunk neki a vektor téglalapunk vagy négyzetünk elkészítésének.
    Az egyik az, hogy a beírható adatokat egyenként kézzel beírjuk.
    A másik az, hogy a képernyőre kattintva elhelyezzük előbb a téglalap egyik, majd a másik sarkát.
    Utólag ennek a téglalapnak minden méretét tudjuk módosítani pontosítani.
    Akár úgy, hogy a pontosan megkívánt méreteket beírjuk a megfelelő mezőbe a bal panelen (majd utána átkattintunk egy másik mezőre,hogy az érvényesüljön), vagy pedig a képernyőn, az előzetesen szaggatott vonallal megjelenített téglatest kiemelt pontjain található piciny négyzeteket húzzuk, vonjuk. Az oldalak közepén található kis négyzetekkel a középponttól/-hoz tudjuk távolítani/közelíteni a szemben lévő oldalakat szimmetrikusan. A sarkokon található kisebb négyzetekkel a sarkok lekerekítési sugarát állíthatjuk, a középen található kis vonal végén lévő körrel pedig el tudjuk forgatni a téglalapot.
    Ezen kézi móddal végzett igazítás után is még mindig megvan a lehetőségünk arra, hogy pontosítsunk a mezők értékeinek átírásával, ha szükséges.
    Ha minden beállítás megfelelő, a bal panelen az értékek alatt található Create (elkészít) gombra kattintva készül el a
    vektorunk.

    Tehát ezen ismeretek birtokában készítsünk egy négyzetet amelynek oldalai 50mm hosszúak, az átlóinak metszéspontja az
    50,50 koordinátákra essen, és legyen elforgatva 45 fokkal!
    Ennek így kell kinéznie a Create gomb megnyomása előtt:

     
     
     
    A Create gomb megnyomása után a szoftver nem lép ki az aktuális parancsból. Megadja nekünk azt a lehetőséget, hogy újra alkalmazva a parancsot létrehozzunk egy újabb vektor elemet (jelen esetben ugye téglalapot vagy négyzetet), de abban az állapotban vár erre, ahogy az előző elemet létrehoztuk.
    A mostani leckében egyelőre elegendő egy elem, így a parancsból a Close (Zár) gomb megnyomásával lépetünk ki.
    A kilépés után az utolsó elkészített objektumunk kiválasztott állapotban van a képernyőn.
    Ezt a színe (lila?? Ibolya??) és egy az egész objektumot befoglaló szaggatott négyzet jelzi nekünk.

     
     
     
    A kiválasztott objektumot többféle módon tudjuk módosítani.
    Ezt a további leckék során fogjuk megbeszélni.
    Alapértelmezésben, ha a kurzorral rámegyünk az objektum egy vonalára, a kurzor átvált egy négy irányba mutató nyíllá, jelezve azt, hogy ha most rákattintunk és nyomva tartjuk az egér bal gombját, akkor el tudjuk mozdítani az objektumot a helyéről.
    Ha azt szeretnénk, a billentyű Del gombjának megnyomásával le tudjuk törölni a kiválasztott elemet a munkaterületünkről.
    A mostani lecke célja nem a vektorok alapvető módosításának megismerése, így most kattintsunk a munkaterületen egy üres helyre, hogy megszüntessük a kijelölést.
    Ekkor a négyzetünk színe feketére vált.

    Készítsünk most egy olyan 3D reliefet, amelyben ez a négyzet fog szerepelni! Ezt emeljük ki a 0 síkból!
    A módja az, hogy a Shape editort használjuk úgy, hogy ez az általunk létrehozott vektor lesz annak az "alapanyaga”, vagyis az ez által bezárt területet fogjuk kiemelni (vagy süllyeszteni ha arra van igény) a 0 síkhoz képest.
    A megoldás egyszerű!
    Ismét két lehetőségünk van a parancs kiadására.
    Az egyik az, hogy duplán kattintunk a vektor alakzatunkra, a másik pedig az, hogy egy bal kattintással kijelöljük, majd
    használjuk a Model menüpont Shape Editor parancsát.
    Mind a két esetben a következő ablak fog feltűnni a képernyőnkön:


     


     
    Ekkor már érdemes átkapcsolni a 3D módba, hogy a parancs eredményét rögtön meg is tudjuk nézni 3D-ben.
    Itt nem gond, hogy a parancs képernyő az előtérben van.
    Nyugodtan kattinthatunk a 3D ikonra a munkaterület felett.
    A megnyomása után a 3D megjelenítés válik aktívvá. Ha zavar, akkor a parancs ablakát a keretének felső részénél fogva (bal egérgomb lenyomva rajta és nyomva tartva) az egér mozgatásával arrébb tudjuk vinni.
    A fenn középtájon található fehér mező fogja mutatni a számunkra, hogy milyen módon fog kinézni a kiemelésünk/süllyesztésünk oldala ha a beállítások után kiadjuk a parancsot.
    Alul középtájon az Add, Subtract, Zero, Merge High, Herge Low, és Zero Rest parancsok helyezkednek el. Ezekkel fogjuk megmondani, azt, hogy a beállított profilt milyen módon kombináljuk majd össze az eddig már kész reliefünkkel.
    A fehér mező mellett találjuk a három fő módot a kihúzásra.
    A legalsó, az alapértelmezett a vektor által körbevett területet az alapsíkra merőleges oldalakkal emeli ki, adja hozzá minden pontjának magasságát (Add parancs használata esetében) vagy süllyeszti be, veszi el minden pontjának magasságát (Subtract parancs esetében) az aktuális alapanyag magasságából/hoz. Mivel most nincs semmilyen domborunk még, így jelen esetben a nulla síkhoz képest emelkedne ki vagy süllyedne be a vektor területe alatt.
     
     
     

     

    Azt, hogy milyen magasság adódjon hozzá/vonódjon ki az eddigi reliefünkhöz/-ből a Start Height értékével adhatjuk meg, A képen 5mm értékkel lett hozzáadva és kivonva a vektorunk által bezárt terület az eddig létező alapsíkunkhoz.

    A további lehetőségekről és lépésekről egy következő cikkben fogok beszélni.

    Sziasztok!
    Kategória: ArtCAM témájú cikkek | Hozzáadta:: KisKZ (2010-12-07)
    Megtekintések száma: 1024 | Hozzászólások: 7 | Címkék (kulcsszavak): oktató, Vektor, Egyszerű, példa, ArtCAM, KisKZ | Helyezés: 5.0/2
    Összes hozzászólás: 7
    0   Spam
    7 Amatőr   (2010-12-15 07:06)
    Nagyon jó cikk, nem baj ha olyasmit írsz airől úgy gondolod hogy triviális, biztosan lesz valaki akinek nem az smile

    0   Spam
    3 Plk   (2010-12-09 21:55)
    Szia Péter!

    Kösznm leírást, tanultam, nem tudtam, hogy nyito oldalon is lehet az FKR-t áthelyezni.
    XPLOD. Ne a vektor közepére, hanem a vektorra kattints, vagy szinezd ki.
    Szerintem a kép (fent) nem jó, mert a sikba húzás van kijelölve rajta, nulla értékkel. Úgy meg nincs történés.


    0   Spam
    4 KisKZ   (2010-12-10 22:30)
    "Szerintem a kép (fent) nem jó, mert a sikba húzás van kijelölve rajta, nulla értékkel. Úgy meg nincs történés.
    "

    "Mind a két esetben a következő ablak fog feltűnni a képernyőnkön:"...

    Amikor feltűnik, azt bizon így teszi! smile biggrin


    0   Spam
    2 xplod   (2010-12-08 12:43)
    Hát nem tudom , megcsináltam a 100x100 as négyzetem , rányomtam a létrehozásra megcsinálta szépen ,megjelent az elforgatott négyzet(45) utána shap editornál beírtam a start height hoz az 5 mm ert rányomtam az add-ra és nem csinált semmit , 3D ben megjelent a nagy aranyszínű négyzet és semmi.
    Probléma?

    0   Spam
    5 KisKZ   (2010-12-10 22:33)
    A probléma az, hogy nincs kijelölve a vektorod.

    Ilyenkor kattints ás 2D-re és ellenőrizheted, sőt kiválaszthatid a vektort ott.

    Egyébként érdekes a dolog, mert ha nincs kijelölve, esetleg mellékattintottál, akkor a kattintás alatti, vagy az alapszínnel beszínezett területet emeli vagy süllyeszti a szofver, annyival amennyire beállítottad az értéket.

    Ezt csak akkor látod, ha a 3D nézetben befordítod az alapsíkot, hogy oldalról lásd.

    Ritka hogy erre lenne szükség. smile
    Szóval jelöled csak ki a vektort! smile


    0   Spam
    1 Csaby   (2010-12-08 06:51)
    Nagyon köszönöm. Bár az Art-nak ezt a részét ismerem, de jó volt egy ilyen olvasmányos, átfogó felfrissítés belőle. Kérjük a folytatást!

    0   Spam
    6 KisKZ   (2010-12-10 22:34)
    Ahogy időm engedi folytatom.
    Bocsánat ha triviálisat írok, de lehet hogy valaki talál benne olyat amit mégsem tud.
    Jobb az elejéről kezdeni.

    Hozzászólásokat csak regisztrált felhasználók írhatnak.
    [ Regisztráció | Belépés ]
    Támogatás
    Belépés/Login

    Keresés a honlapon
    Fórum/Last posts
  • Gray to Hz
  • Természetfotók
  • Vectric vektorgrafi...
  • Általános elektroni...
  • Lézergravírozás
  • Ingyenes CAM szoftv...
  • Vezérlő, szoftver p...
  • Bárki gépe
  • Hirdetések
    Hobby CNC maró
    Hobby CNC maró igé...
    Hobby CNC maró, fó...
    Utolsó képek
    Marási munkák
    Marásra kérhető
    Kézi rajzok
    Copyright HobbyCnCArt © 2016