Hobby, 3D, Relief, CNC  
Share this page!
Cikkek/Articles
Általános Cikkek [6]
Elektronikai témájú cikkek [4]
ArtCAM témájú cikkek [17]
Fa anyaggal kapcsolatos cikkek [2]
MACH3 témájú cikkek [8]
Statistic
Online összesen: 3
Vendégek: 3
Felhasználók: 0
Visitors
Barátaink/Friends
  • Honlap létrehozása
  • TOP 100
  • HOBBYCNC fórum
  • Klavio Kft.
  • Felületkezelések
  • 3D Object Converter
  • Tavir AVR
  • Xplod lapja
  • H2Opok oldala
  • CNC4free
  • DOTG)
  • Tweakie CNC
  • Miki-bá oldala
  • Amatőr oldala
  • Íjász oldala
  • cncfafaragás (New!)
  • CnCPart.hu
  • MiniBee
  • Főoldal » Cikkek » Cikkek » ArtCAM témájú cikkek

    Reliefek marása, a megmunkálás, mint korlát a relief alakjában

    Reliefek marása
    A megmunkálás, mint korlát a relief alakjában


      Most már véglegesen megértettem, hogy vannak olyan dolgok, amelyeket a max. 10 mm-es marási magasságnál nem szabad alakosra kivágni. Azokat be kell helyezni valamilyen környezetbe és együtt marni.
    A 10mm kevés ahhoz, hogy amolyan "valódi alak"-ot készítsen az ember. Ennél a motornál legalább 40mm mélység kellene ahhoz, hogy ne kelljen "összenyomnom" a motort a Z irányában.
    A 10mm mélységnél érdemesebb Miki-bá tanácsát követve a reliefet felhelyezni egy a reliefre jellemző háttérre és azzal együtt marni. Természetesen úgy, hogy a kettő harmóniában legyen, és ránézve a szem ne azt kívánja, hogy a motor a valósághoz hasonló módon domborodjon ki, hanem tipikus relief jelleggel bírjon, vagyis mint egy kép funkcionáljon, csupán azzal a plusszal, hogy a részletek kis magasságkülönbséggel el vannak választva egymástól.
     
    Ha megoldja az ember, hogy többet engedjen a 10mm relief mélységnél akkor a következő dolgok jönnek elő:
    Sok dolog határol. Az egyik oldalról az, hogy ha részletgazdag és apró dolgokat megmutató reliefet készít az ember, azt csak "finom" szerszámmal készítheti az ember, hacsak nem nagy méretben dolgozik.
     
      Ugye a legtöbben Motoros 3 környéki szárral rendelkező 20 (vagy 30, vagy 10, vagy 45, mindegy) gravírtűit használjuk ilyen dolgokhoz. Ez már sok mindent behatárol. Ezek a tűk jellemzően 8-10mm élhosszúságúak. Utána még egy rövid szárrész lóg ki a patronból és ennyi.....

    Nagyon nehéz úgy gondolkodni és kódot generálni az egyszerűbb szoftvereknél, hogy ezt figyelembe vegyék, és a patron mindenképpen kikerülje a maradó anyagot. Pontosabban inkább a szoftver ellenőrizze azt, hogy a patron nem ütközik-e a megmaradó anyaggal és ha baj van az ember tudjon valamit csinálni a dologgal akár a relief akár a szerszám változtatásával (már ha egyáltalán van rá lehetőség).

        Csak hogy a folyamat tiszta legyen:

      A motornál látható az, hogy azok az apró részletek amelyek a gravírtű esetében jól kivehetőek, azok egy gömbvégű szerszám esetében eltűnnének.

    Tehát az adott, hogy gravírtűt érdemes használni ilyen részletességhez.
    Én eleve úgy készítem a reliefeket, hogy a várható 20 fokos (lehetne más is) szerszám által az oldalakon kialakított félkúpszög (ugye 20 foknál 10 fok) ferdeség benne legyen magában a modellben. Ez azért fontos, mert ha először le akarja nagyolni az ember a reliefet gondok lehetnek. Ha sima hengeres szárú maróval teszi, és a relief nem tartalmazza a későbbi, finom szerszám által kénytelen módon létrehozott félkúpszöges oldal feredéget a kontúrok mentén, akkor a nagyoláskor a hengeres szárú szerszám a kontúrok mentén haladva mélyebben mar (ugye az 0 fokos!!!) mint amit a végmegmunkáló szerszám tud majd.
    Előbb tehát elkészítem a gravír pályát, lementem a finom szimuláció eredményét mint reliefet, majd utána beolvasom újra és arra generálom a nagyolást.
    Így a nagyolás nem mehet véletlen sem alá a később a simító szerszám által elkészíthető reliefnek.

        Nagyon fontos:

      A félkúpszög a magassággal növekedve egyre jobban nagyítja a marandó profil alsó részét!
    Mindenképpen figyelni kell arra, hogy ez ne menjen a végeredmény rovására!
    Mindezek azonban megint visszavezetne a simító szerszámhoz, és ahhoz, hogy az, és annak befogása fogja meghatározni azt, hogy milyen mély reliefet tudsz majd megmarni.
    A mélységet úgy lehetne növelni, hogy vagy vastagabb szárú, vagy hosszabb "nyelű" gravírtűt használ az ember. A lényeg az, hogy jobban kinyúljon a patronból. A hosszabb kinyúlás esetében a mélyebb relief elkészíthető (magasabban van ugye a patron a megmunkáláskor).
     
    Sajnos van még egy korlátozó tényező.
    Ha egy menetben akarja az ember megmunkálni a reliefet (mert az anyag és a gép bírná), akkor is korlátoz a vágóél hossz. Ez ugye megint adott dolog. Egy kúpszög és egy szárátmérő esetében ez mindig ugyanannyi. Hiába nyújtja ki az ember jobban a szerszámot a patronból... A vágóél felett a szár dörzsöli az anyagot, nem rendeltetésszerűen dolgozik. Tehát ilyenkor a megoldás az, hogy vagy a fentiek figyelembevételével nagyolunk, vagy több menetben munkáljuk meg a reliefet. Alapvetően az első a helyes, mert a több menetes gravírozás minden menet esetében felszorozza a munka elvégzéséhez szükséges időt. Ki lehet várni, de nem érdemes.

        Tehát konklúzió:

      Kis átmérőjű szár (esetünkben jellemzően 3.18?) hosszú kinyúlás, és nagyolás ami a finom megmunkálás pálya eredményére van generálva.

    A másik megoldás az, hogy vastagabb szárú tűt használ az ember.
    Ennél az egyik kérdés az, hogy a szerszám hosszabb vágóéle milyen ellenállást fog kifejteni a munka során.
    Itt megoldás az, hogy a relief indításkor és a bemerítésnél alacsony sebességet ad az ember. Az első bemerítésnél és elő sornál a szerszám a teljes átmérőjének megfelelő anyagot távolít el. Amikor lehúzta az első sort a szerszám és már csak az oldalán vág, akkor újra fel lehet tekerni a sebességet. Ott már a Stepover fogja meghatározni azt a vékony réteget, amit egy húzással eltávolít a szerszám, ez pedig ugye jellemzően alacsony érték.
     
    A másik (talán jobb) megoldás, hogy itt is lenagyoljuk előbb az anyagot, szintén a fentiek figyelembevételével.
    Ezért van az, hogy én az abszolut biztonság kedvéért max. 10mm mélységre engedem a reliefek mélységét. Persze mindaddig amíg nem állok át valami más szerszámra.
     
    Egy biztos és innentől nagyon figyelni fogok rá: A relief az relief és nem 3D modell, így kell kezdeni és így kell a környezetéről, a kivágásáról gondolkodni még a munka készítésénél.
    Kategória: ArtCAM témájú cikkek | Hozzáadta:: KisKZ (2010-12-16)
    Megtekintések száma: 1321 | Hozzászólások: 3 | Helyezés: 5.0/1
    Összes hozzászólás: 3
    0   Spam
    1 aspire   (2010-12-26 00:46)
    a problema a meretekbol ered... ha 10x10 cm-es meretben gondolkozol, akkor mindez igaz... de, es ott van a de... ezek legtobbszor fabol vannak kimarva... es egy 10 cmes faragvany legfeljebb valami rozettanak jo...
    egy kisebb ajtobetet is legalabb 20-25 cm szeles 3s 30-45 cm magas...
    szoval, nem gravirtu... de nagyolashoz egy olyan 5-8 mm atmeroju gombvegu szerszam, es simitashoz 1.5 -3 mm atmeroju szinten gombvegu...
    lattam az utolso vacsorat amit martal, es tull kicsi... eltunnek a reszletek... legalabb 20x60 cm es meretben kell kimarni hogy elvezheto legyen...

    0   Spam
    2 KisKZ   (2010-12-26 00:55)
    Szia Aspire!

    Teljesen igazad van!
    Sajnos az én gépemnek most igen kicsinyke a munkatere.
    Az arányok igen rendesen változnak ha a nagyobb méretek felé mozdulunk el.
    Ott már lehet (végre) használni a nagyobb átmérőjű, és nem gravírtű jellegű szerszámokat. Ez teljesen megváltoztatja az alapfelállást.
    Ez a cikk alapvetően Nekünk kezdőknek szól, kifejelezten a gravírtű alkalmazásához. smile

    Nagyon köszönöm a véleményed.
    Ha kedved van írhatsz Te is bátran ide!
    Mi csak megköszönhetjük Neked!

    Szia!


    0   Spam
    3 Íjász   (2011-07-17 15:52)
    Szia KisKZ!

    Olvasgatom a fórumot, mikor időm engedi, most jutottam ide.
    Ha megengeded, kicsit más aspektusból szemlélve a dolgot, azt mondom neked, hogy a nagyobb méreű munkáknál is fennálnak ezek a problémák.
    Én viszonylag sokszor dolgozom 50-60mm vastag anyagba.
    Szeretem, ha egy dombormű doború... A könyvem amit láthattál már 55mm vastag és elárulom, hogy ugyanúgy, már tervezéskor tudnod kell, mit, mivel és hogyan akarsz csinálni.
    Annak pl. a kritikus pontja a lelógó rózsa, mind simítás, mind kivágás szempontjából.
    Valamint, hiába nagy a felület, ha kontúros és részletgazdag eredményt akarsz, nem használhatsz nagy szerszámot, vagyis visszakanyarodtunk oda, ahonnan indítottál, csak nagyobb mélységekről beszélgetünk.
    Vágóélnél kisebb relífmagasság esetén én sem szoktam nagyolni, csak én nem a Mach-ot állítgatom, hanem átírom a G-kód aktuális részét. Így biztos nem feledkezem meg róla. Nagyolni4-5-ös szármaróval szoktam. Nagyoláshoz ez való, nem pedig gömb(fél)végű.
    Ha érdekel valami, szólj bátran, szívesen segítek.

    Üdv: Íjász

    Hozzászólásokat csak regisztrált felhasználók írhatnak.
    [ Regisztráció | Belépés ]
    Támogatás
    Belépés/Login

    Keresés a honlapon
    Fórum/Last posts
  • Gray to Hz
  • Természetfotók
  • Vectric vektorgrafi...
  • Általános elektroni...
  • Lézergravírozás
  • Ingyenes CAM szoftv...
  • Vezérlő, szoftver p...
  • Bárki gépe
  • Hirdetések
    Hobby CNC maró
    Hobby CNC maró igé...
    Hobby CNC maró, fó...
    Utolsó képek
    Marási munkák
    Marásra kérhető
    Kézi rajzok
    Copyright HobbyCnCArt © 2016