Hobby, 3D, Relief, CNC  
Share this page!
Cikkek/Articles
Általános Cikkek [6]
Elektronikai témájú cikkek [4]
ArtCAM témájú cikkek [17]
Fa anyaggal kapcsolatos cikkek [2]
MACH3 témájú cikkek [8]
Statistic
Online összesen: 4
Vendégek: 4
Felhasználók: 0
Visitors
Barátaink/Friends
  • Honlap létrehozása
  • TOP 100
  • HOBBYCNC fórum
  • Klavio Kft.
  • Felületkezelések
  • 3D Object Converter
  • Tavir AVR
  • Xplod lapja
  • H2Opok oldala
  • CNC4free
  • DOTG)
  • Tweakie CNC
  • Miki-bá oldala
  • Amatőr oldala
  • Íjász oldala
  • cncfafaragás (New!)
  • CnCPart.hu
  • MiniBee
  • Főoldal » Cikkek » Cikkek » ArtCAM témájú cikkek

    ArtCAM Layerkezelés alapfokon

    ArtCAM Layerkezelés alapfokon



    Ugye az ArtCAM-ben háromféle réteg kezelés van a bal oldali panelen.

    • Az első a vektorok rétegkezelése,
    • a második a bitmap-ek, a raszterképek rétegkezelése,
    • a harmadik pedig a reliefek rétegkezelése.

    Hogy miért jó a rétegekkel dolgozni?

       Az egyik szempont megértéséhez vegyük példának okáért a leglátványosabb dolgot a reliefek rétegkezelését
    egy egyszerű példán:


       A következő lehetőség a Transfer Oposite Side, áthelyezi a kiválasztott réteget mondjuk alapesetben a front relief részről a back relief részre és/vagy viszont.

       Legyen a 2D szerkesztő ablakban két zárt vektorunk ami átfedi egymást. Az egyik legyen mondjuk egy kör a
    másik pedig egy téglalap. A relief rétegkezelés alatt legyen csak egy réteged. Ilyenkor ez az aktív.
    Amikor a 2D szerkesztőben egy duplát kattintva mondjuk a téglalapra előjön a Shape editor, abban megadhatjuk azt, hogy milyen magasságra és milyen profillal hozzon létre egy a téglalap alapjára épülő dombort.
    Kivonhatjuk az alakzatot az eddig az aktuális rétegen lévő anyagból, hozzáadhatjuk, kombinálhatjuk úgy, hogy a már meglévő domborulat és ennek a közös részén a magasabb részek érvényesüljenek, vagy éppen fordítva, az alacsonyabbak, de megtehetjük azt, hogy azt a területet ami ezen a vektoron belül van azt lenullázzuk, síkba hozzuk, vagy éppen fordítva, azt, hogy ami ezen kívül van azt nullázzuk le.
    Adjuk simán hozzá az Add funkcióval!
    Akkor az újonnan létrehozott dombor rész minden pontjának magassága hozzáadódik a terület alatt eddig található részek magasságához.
    Ezzel meg is volnánk.
    Most dupla kattintás a kör vektoron, szintén bejön a Shape Editor, Szintén használhatjuk a fenn felsorolt lehetőségeket.
    Mondjuk, adjuk ismét hozzá az Add paranccsal a rétegen eddig létrehozott alakzathoz (ez ugye most a téglalapból létrehozott volt).
    Eddig minden rendben.
    A probléma az, ha azonos rétegre hoztad létre őket, hogy a két alakzat kombinálásának módját csak egyszer tehetted meg. Nem tudod utólag módosítani!
    Ha szerencséd van és éppen olyan változtatást akarsz amire még van lehetőség az előző kombinálás után, akkor is csak olyan módon, hogy újra használnod kell a Shape Editort.
    Ha az elemeket külön rétegre teszed, varázslatosan egyszerűvé válik a dolog, mert a játszhatsz azzal utólag, hogy egy egy réteg tartalma milyen kombináció szerint, milyen létrehozási mód szerint összegződjön az előtte már létrehozott rétegek tartalmával. A rétegek sorrendjével is játszhatsz, hogy elérhesd azt a kombinációt amit szeretnél.

    Egy másik szempont:

       Ha külön rétegekre teszed a dolgokat, akkor a relieffel kapcsolatos módosító parancsokat minden egyes rétegre külön kell alkalmazni.
    Példának okáért: összeraksz több elemből valamit, de utána az elemek magasságát külön-külön be tudod állítani. A Relief Scale parancs mindig az aktuális rétegre alkalmazható.
    Ugyanúgy a Sculpting mindig csak az aktuális réteget engedi módosítani. Ez erőforrás kezelés szempontjából jó, de abban is, hogy elszeparáltan módosítasz, így nem kell attól félned, hogy egy rossz húzással belemész egy olyan részbe, amibe nem kellene.
    De nagyon jó pl. abban az esetben, amikor egy rétegről vektorkontúrt akarsz készíteni a későbbi felhasználáshoz. Ha a fontosabb elemek külön rétegeken vannak, akkor minden rétegre el tudsz készíteni egy kontúrt. Sokat segít ez akkor, ha kontúrmarással akarod kivágni az elemeket, akár külön külön. Jó akkor is, amikor a részletek csatlakozásain akarod tisztába tenni a dolgokat. A megfelelő rétegen felhasználva egy másik réteg kontúrját, a Shape Editor alatt a Zero vagy a Zero Rest  opcióval eltüntetheted az esetleges, munka közben a kontúron kívül létrejött szemetet.

    Minden réteget el tudsz egyenként is menteni, mint reliefet és természetesen ez fordítva is igaz.


      A kezelésük végtelen egyszerű.


    Az alapokról:

      Ha a Reliefs rétegkezelő ablak alatt szétnézel, előbb egy választó mező van, hogy a szemből lévő vagy a hátulról lévő relief részen belül akarod-e a rétegek kezelését végezni. Alapvetően mi csak a front relieffel szoktunk ofye foglalkozni, tehát itt ne állítsunk semmit.
    Alatta van a  az alapvető rétegkezelő ikonokat tartalmazó menüsor pár ikonnal.
    Az első az új réteg létrehozására szolgál. Ez mindig az éppen kiválasztott réteg felett fog létrejönni.
    A létrehozott réteg nevét úgy tudjuk egy nekünk jól hangzóra átnevezni, ha a létrejött réteg nevére (Relief Layer #) kattintunk kétszer. Utána csak átírjuk az új névre, majd enter.
    Ami érdekes még...
    Ennek a fentebb említett utólagos kombinálási lehetőségeknél lehet jelentősége.
    A rétegek sorrendjét úgy tudod megváltoztatni, hogy kijelölöd azt a réteget, amelyet más szintre szeretnél helyezni és a rétegek alatt található kis kék fel avagy lefelé nyíllal mozgatod a megfelelő szintre.
    A létrehozott (vagy már eleve létező) rétegek mindegyikének a sorában legelöl egy pici előképet láthatsz annak a tartalmáról.
    A következő ikon egy lehulló menüt foglal magába. Itt tudod kiválasztani azt, hogy a sorban alatta lévő rétegekkel hogyan kombináld ennek a rétegnek a tartalmát.
    Ugyanazok a lehetőségek vannak mint a Shape Editor esetében voltak, kivéve a nullázási eszközöket.
    A következő ugye a réteg neve volt, amiről már beszéltünk, majd a sor végén egy kicsinyke lámpát találsz. Ezzel lehet fel- vagy lekapcsolni a réteg tartalmának megjelenítését.

       Most menjünk vissza egy kicsit a rétegek felett található ikonsorra!

       Az első, új réteg ikon után a réteg betöltése lehetőség ikonja található.
    Ha valakitől reliefet kapsz, akkor eleve, mint különálló réteget, ezzel a paranccsal tudod betölteni.A következő ikonnal a Duplicate parancsot, vagyis a réteg másolatának elkészítésére szolgál. Ez egy olyan másolt lesz ami mindenben megegyezik az eredeti éppen kiválasztott réteggel (tartalmában is!).
    A következő ikon érdekes. Ezt a parancsot használva, azokból a rétegekből, amelyek a kis lámpa ikonnal látható módba vannak éppen kapcsolva, egy új réteget készít, amelyben egyesíti a tartalmukat. Pl. egy munka végén ennek az opciónak a segítségével lehet eggyé tenni a munka minden egyes rétegét és így már egyben egy relief fájlként tudja az ember elküldeni az eredményt.

       A következő is nagyon hasznos dolgot takar.

       A kiválasztott reliefről készít egy szürkeárnyalatos mélységi képet (Depth Map) a Bitmap Layerek közé egy új rétegre, amelynek a neve megegyezik a parancshoz kiválasztott relief réteg nevével. Ezt a Bitmap Layerek között kiválasztva el tudjuk menteni, mint egy sima .BMP bitmap-et. Ennek az elküldése néha egyszerűbb, mint egy teljes részletes reliefé, bár a BMP formátum tömörítetlen, így alapból nagy méretű fájlt eredményez. De hát... Ekkor kell elővenni egy tömörítő programot és meglepően kis méretű eredményt kapunk, amit már tényleg könnyedén lehet küldözgetni.
    A következő ikon a réteg törlésére való. Azt hiszem ez egyértelmű. A kiválasztott réteget lehet vele törölni, természetesen a tartalmával együtt.
    Az utolsó kettős villanykörte pedig a rétegek együttes le- avagy felkapcsolására szolgál...

    Jó próbálkozást, gyakorlást kívánok!


    Kategória: ArtCAM témájú cikkek | Hozzáadta:: KisKZ (2010-11-23) | Szerző: KisKZ
    Megtekintések száma: 1293 | Hozzászólások: 13 | Címkék (kulcsszavak): Layer, Reliefs, Detph map, Réteg, ArtCAM, KisKZ | Helyezés: 5.0/2
    Összes hozzászólás: 12
    0   Spam
    9 xplod   (2012-03-31 21:17)
    Igen ez az elképzelésem ,és meg is kaptam a választ .
    Köszönöm.

    0   Spam
    8 KisKZ   (2012-03-31 20:09)
    ezt nem teljesen értem....
    Van egy kereted is a relief mellett aminek az alakja gondolom eltér a relief körvonalától. De te mégis a relief körvonala mentén akarod kivágni a reliefedet?

    Ha a reliefedet akarod körbevágni, akkor annak a rétege legyen aktív.
    Csinálj egy új vektor réteget és az legyen aktív a vektor rétegek közül!
    Használd a "Create vector boundary from relief" parancsot, ott pedig fenn a "Selected Relief layer" legyen bekcsolva.
    Utána "Create boundary". A szoftver elkészíti a relief körvonalát vektorokból az új vektor rétegen.
    Ezt már használhatod a kivágási pálya generálásakor.

    0   Spam
    10 xplod   (2012-04-01 09:12)
    Szia,lehet hogy hülye vagyok de nem igazán találom ezt.
    "Create vector boundary from relief"

    0   Spam
    11 KisKZ   (2012-04-01 09:25)
    Relief tools között van a bal oldalon. Visszafelé a 3. ikon. Egy kis sárga döntött lap felett egy fordított ablak alak szerű vektorral.

    0   Spam
    12 xplod   (2012-04-01 09:30)
    Ok ,megvan én meg a fejlécnél kerestem ,köszi.

    0   Spam
    7 KisKZ   (2011-02-23 12:49)
    Köszönöm Tomi a korrektúrát!
    Nagyon tetszetős lett!

    0   Spam
    6 KisKZ   (2010-11-25 08:56)
    A másik cikknél elkezdtem, és most már mindig ehhez fogom tartani maga, hogy képekkel is ilusztrálom a dolgokat.
    Sajnos nekem ugye csak DEMO verzióm van ArtCAM-ból, de a NET-ről találtam sok leírást amelyek részeit, képeit be tudom ide tenni.

    0   Spam
    4 Bodnár Miklós   (2010-11-24 22:13)
    Ahogy olvasom egyre közelebb jutok a villanykapcsolóhoz csak én egy kicsit öreg vagyok és
    végig kell mennem gyakorlatban is azon amit írtál , majd akkor megvilágosul.
    Üdv Mik bá

    0   Spam
    5 KisKZ   (2010-11-25 08:54)
    Szia Miklós!
    Üdvözöllek nálunk!

    Ígérem folytatni fogom. smile


    0   Spam
    3 Csaby   (2010-11-24 18:20)
    Ez világos volt és talán még én is megértem.
    biggrin
    Kérek folytatást!

    0   Spam
    2 KisKZ   (2010-11-24 16:49)
    Csak kérdezzetek. smile
    Akkor könnyebb a dolog. smile
    Örülök, hogy itt vagy! smile

    0   Spam
    1 Amatőr   (2010-11-24 16:40)
    Nagyon hasznos leírás, rég olvastam ilyen jól megfogalmazott infókat ebben a témában.
    Remélem folytatod, és lesz még sok ilyen!

    Hozzászólásokat csak regisztrált felhasználók írhatnak.
    [ Regisztráció | Belépés ]
    Támogatás
    Belépés/Login

    Keresés a honlapon
    Fórum/Last posts
  • Gray to Hz
  • Természetfotók
  • Vectric vektorgrafi...
  • Általános elektroni...
  • Lézergravírozás
  • Ingyenes CAM szoftv...
  • Vezérlő, szoftver p...
  • Bárki gépe
  • Hirdetések
    Hobby CNC maró
    Hobby CNC maró igé...
    Hobby CNC maró, fó...
    Utolsó képek
    Marási munkák
    Marásra kérhető
    Kézi rajzok
    Copyright HobbyCnCArt © 2016