 |
Marómotorok
|
Sir-Nyeteg |
Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:04 | Üzenet/Post # 1 |
 aktív tag
Csoport/Group: Moderátorok
Üzenetek/Posts: 155
Kitüntetések/Medals: 2
Hírnév/Fame: 3
Helyzet/Status: Offline |
Minden, ami DC, AC, BL, avagy ami forog. |
|
| | |
Sir-Nyeteg |
Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:05 | Üzenet/Post # 2 |
 aktív tag
Csoport/Group: Moderátorok
Üzenetek/Posts: 155
Kitüntetések/Medals: 2
Hírnév/Fame: 3
Helyzet/Status: Offline |
BL oldalirányba nem terhelhető, áttétel nem szükséges, 30ezer RPM valószínű, így nem mind1 hogy miként van megoldva, emiatt gondoltam a direktre, de ilyen kis méretben, pl tollrugóra gondoltam még. |
|
| | |
KisKZ |
Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:05 | Üzenet/Post # 3 |
 alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 3074
Kitüntetések/Medals: 4
Hírnév/Fame: 9
Helyzet/Status: Offline |
Quote (Sir-Nyeteg) BL oldalirányba nem terhelhető Ez jogos..... A többi is... De ezt a tollrugót kifejtenéd? azt a kis gyenge rugót gondoltad ami a hegynél van? nem lenne az nagyon gyenge? |
|
| | |
Sir-Nyeteg |
Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:05 | Üzenet/Post # 4 |
 aktív tag
Csoport/Group: Moderátorok
Üzenetek/Posts: 155
Kitüntetések/Medals: 2
Hírnév/Fame: 3
Helyzet/Status: Offline |
Igazándiból vannak olyan tollrugók, amiket meghajlítani is alig lehet. Jó, lehet hogy az nem toll, de az a méret. Az ugyebár az egyik irányban még rá is feszül a tengelyre. Gravírozás lenne a fő cél 0.05-0.1mm mélységben. Nem tudom, hogy ez mekkora nyomatékot kíván. |
|
| | |
KisKZ |
Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:05 | Üzenet/Post # 5 |
 alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 3074
Kitüntetések/Medals: 4
Hírnév/Fame: 9
Helyzet/Status: Offline |
Quote (Sir-Nyeteg) 0.05-0.1mm mélységben. Nem tudom, hogy ez mekkora nyomatékot kíván. Ilyen fordulatszám mellett (és egyébkét is) nem a forgácsolásnak lesz nyomatékigénye, hanem a mechanika gyorsításnak-lassításnak. De ha jól gondolom nem nagy a géped. Nekem sem a gravírtűvel történő fa marás, hanem a több kilós tengeyek gyorstása törte el a kupplungjaimat. De Nálam tényleg vannak tömegek. Egyébént Motorosnak volt Bl főrsós gépe. Érdemes lenne megérdezni bármi alkalmazása előtt. Tudod: Járt utat járatlanért......!!!! |
|
| | |
Sir-Nyeteg |
Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:05 | Üzenet/Post # 6 |
 aktív tag
Csoport/Group: Moderátorok
Üzenetek/Posts: 155
Kitüntetések/Medals: 2
Hírnév/Fame: 3
Helyzet/Status: Offline |
Quote (KisKZ) Motoros...Bl ...Járt út Igen, volt neki, de nem ajánlja, mert ő közvetlenül csapágyazta a szerszámot, azaz gravírtűt. ÉS folyton cserélgetni nem jó. Ezt én is elvetettem. Viszont ő is kuplunggal oldotta meg, kis hernyócsavarral. Ami folyton kikopott, így ő emiatt nem ajánlja a dolgot. Beszéltem vele, ill a BL topikban volt szó róla. De a kuplungról 2mm és 8mm közé... Arról nem volt szó |
|
| | |
KisKZ |
Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:05 | Üzenet/Post # 7 |
 alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 3074
Kitüntetések/Medals: 4
Hírnév/Fame: 9
Helyzet/Status: Offline |
2 és 8 közé én találok neked. Viszont akkor a két tengelynek igen komolyan koncentrikusnak kellene lennie. |
|
| | |
Tomi |
Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:06 | Üzenet/Post # 8 |
komoly tag
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 312
Kitüntetések/Medals: 1
Hírnév/Fame: 1
Helyzet/Status: Offline |
Én bevállalom most a járatlan utat. Ma beszereztem egy ilyen BL-t. És szándékomban áll áttételezni, fogazott szíjjal. Viszont azt néztem, hogy ez elvileg oldalirányba is terhelhető(bb), mert két csapágya van. Egy a "seggénél", egy pedig a tekercsek alatt, ez kb. a motortest közepéhez esik (a fotón nézve kb. a matrica alatt). Ha még így is kevés lenne, akkor kap majd egy harmadik csapágyat a tengelyvégen. |
|
| | |
Sir-Nyeteg |
Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:06 | Üzenet/Post # 9 |
 aktív tag
Csoport/Group: Moderátorok
Üzenetek/Posts: 155
Kitüntetések/Medals: 2
Hírnév/Fame: 3
Helyzet/Status: Offline |
Tomi, nekem ilyenem van. Két csapágy van benne, de ezek a mütyűr csapágyak nem bírják az oldalirányú terhelést, kicsit sem. Nem is kapnak, RC modellekben használva, hiszen vagy tengelyt, vagy légcsavart hajtanak meg. Várjuk a fejleményeket, ha gondolod, akkor nyithatunk BL topikot. Mire használnád? Olvastad BL topikot a másik oldalon? |
|
| | |
Tomi |
Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:06 | Üzenet/Post # 10 |
komoly tag
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 312
Kitüntetések/Medals: 1
Hírnév/Fame: 1
Helyzet/Status: Offline |
Csak foszlányaiban futottam végig a BL topikot a másikon. ER11 főorsót fog hajtani. Vagyis nagyon szeretném, ha ez hajtaná majd. Muszáj egy csendesebb hajtást kialakítanom főorsóhoz, mert a szénkefés motorok "sípolása" idegörlő egy idő után már. Tudom, hogy axiális terhelésre vannak tervezve és kialakítva ezek a mocik, de próbálok majd pár dologgal trükközni, ha túlságosan nagyra jönne ki a radiális nyomaték. Illetve gyorsító-lassító áttételt kap majd a dolog. Illetve a disszipációjuk - hűtésük is légcsavarhoz van számítva. Egy P1 vagy egy 486-os procihűtő ventit rávarázsolok majd valahogyan. Ezeket a dolgokat mind figyelembe veszem, de még nem tántorított el semmi a BL hajtástól. Szabályzót is én csinálok majd neki (valószínű Atmega8 alapú lesz). A fejleményeket természetesen közzéteszem majd!
Az üzenetet módosította/Modified by Tomi - Csütörtök, 2011-02-03, 19:27 |
|
| | |
Tomi |
Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:06 | Üzenet/Post # 11 |
komoly tag
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 312
Kitüntetések/Medals: 1
Hírnév/Fame: 1
Helyzet/Status: Offline |
Sir, a Te BL motorod is meghajt szerintem egy Dremel méretű tengelyt. ER11-et is talán (1/8-os gravírtűvel), de az a 2 mm-es tengelyátmérő tényleg elég pindurinak mutatkozik. Az én motoromon 5mm-es a tengely és 5 / 11 mm-es a csapágy (belső / külső átm. ). |
|
| | |
Sir-Nyeteg |
Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:06 | Üzenet/Post # 12 |
 aktív tag
Csoport/Group: Moderátorok
Üzenetek/Posts: 155
Kitüntetések/Medals: 2
Hírnév/Fame: 3
Helyzet/Status: Offline |
Tetszik az ötlet! Én is ER11-et hajtok majd. Ha gondolod, akkor küldök ultrabrutál 4*4cm-s ventit. Mint egy tornádó!!! 12V 500mA! 6W Szabályzó RC szabályzó, és egy attiny13 fogja a szervójelet adni neki, hogy lassan pörögjön csak fel egy potival beállított max fordulatszámig. Lesz RPM mérő is rajta. Azért ezt választottam, mert ennek volt a legkisebb áramfelvétele üresjáratban. Sajnos a 2mm-t elbattam, azaz nem figyeltem... Lehet hogy kap egy perselyt, amit pl kivett tengelynél húzok rá ragasztóval, így lesz belőle 5mm is akár 
Az üzenetet módosította/Modified by Sir-Nyeteg - Csütörtök, 2011-02-03, 19:57 |
|
| | |
KisKZ |
Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:06 | Üzenet/Post # 13 |
 alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 3074
Kitüntetések/Medals: 4
Hírnév/Fame: 9
Helyzet/Status: Offline |
Quote (Sir-Nyeteg) Én is ER11-et hajtok majd. Ha tudnátok milyen aljas számító vagyok! Ugye nekem is ott van az ER11-es szár. egyébként ha rendel valaki patront még hozzá, akkor szólhatna! Szívesen beszállnék én is. Egyszer Anmatőr angyon rendes volt és segtett egy készletben. Az akkor 5E köryékén volt az Ebay-on. azért lenne érdekes, mert én azt hiszem használnék nagyobb maró és tű méreteket. Ha jól emléxem a 6 os átmérőjű a teteje??? |
|
| | |
Tomi |
Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:07 | Üzenet/Post # 14 |
komoly tag
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 312
Kitüntetések/Medals: 1
Hírnév/Fame: 1
Helyzet/Status: Offline |
Hát... A persely jó ötlet, csak aztán ha nem veszi át a terhelést a tengelyről rendesen, akkor tőből törhet a tengely persellyel együtt. Én ezt a BL motort a héten ütöttem le a Vaterán, aztán az eladó hozott egy egész doboznyi motort, majd némi variálás után erre esett a választásom. Nézegettem az RC szabályzókat én is, de egy gyári 40A-es 10-15 között mozog (az olcsóbb repülősök, autósok még drágábbak). És ugyanúgy Atmega8-akra épülnek azok is, szóval ennyiért nekem nem érte meg. Jóval olcsóbb építeni. A szervójel (PPM) helyett én inkább PWM-re szeretnék átállni majd, mert azt a Mach3 is tudja küldeni a szabályzóra. És akkor programból lehet állítani azt is. Bár marónál ezt a szolgáltatást többnyire nem használja szinte senki (ATC esetén lenne különösebb haszna). Esztergánál viszont nagyon kell (de annak meg AC a főorsómotorja ). Köszönöm a venti ajánlatot, de még egyelőre gondolkodó fázisban van. Ott tartok, hogy megbontok majd egy ilyen kisebb ventit és vagy a tengelyre szerelem majd (ha még elfér ), vagy a külső forgórészére a motornak, bár ez nem a tekercsekre fogja kavarni a levegőt... No meg van egy kis fordított arányosság is a dologban. Ezeknél a motoroknál (úgy tudom) kisebb fordulaton nagyobb a disszipáció. Vagyis a melegedés növekedése mellett csökken a venti fordulatszám. Ez pedig így elég hülyén jön ki... (Ezért van tervben az áttétezhetőség.) RPM mérőn én is gondolkodom egy ideje (4 digites LED kijelzővel, CNY70 reflexiós optóval , és AtTiny2313-mal - de csak a változatosság kedvéért ). Csak ehhez előbb kell egy komolyabb főorsó, amihez már érdemes ezt megcsinálni. Illetve... Ha már vezérlő, kontrollerek, RPM mérés... Lehet sokkal érdemesebb lenne az RPM szenzort a PWM szabályzó felé kötni ("hurkolni") és egy PD vagy PID algoritmussal szabályozni-tartani egy állandó fordulatot. De egyelőre ez is csak gondolkodóban van nálam. Szösszenetek a jövőbeli tervekből, elképzelésekből.  |
|
| | |
KisKZ |
Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:29 | Üzenet/Post # 15 |
 alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 3074
Kitüntetések/Medals: 4
Hírnév/Fame: 9
Helyzet/Status: Offline |
Hagy kérdezzek valamit!!! Ezek a Bl-ek hogyan vannak most csatlakoztatva az RC kütyükben? |
|
| | |
Tomi |
Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:29 | Üzenet/Post # 16 |
komoly tag
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 312
Kitüntetések/Medals: 1
Hírnév/Fame: 1
Helyzet/Status: Offline |
Péter, ER11 patronokat én Libustól vettem, ő tud(ott) rendelni ilyeneket. Kérdezz rá nála, vagy ha gondolod megkérdem én. De én csak 4-es és 6-os patront vettem tőle az 1/8-os mellé. Egyébként elvben 6-os a maximum, de némi kompromisszumokkal talán belemegy 7-es is. Ám ilyen pici orsóba meglehet felesleges ezt már erőltetni. |
|
| | |
Tomi |
Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:37 | Üzenet/Post # 17 |
komoly tag
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 312
Kitüntetések/Medals: 1
Hírnév/Fame: 1
Helyzet/Status: Offline |
Péter: Vevő - szabályzó - BL motor a sorrend. A vevő egy PPM jelet ad (Pulse Place Modulation) - ezek alapvetően a szervóknak vannak, de tudják a szabályzók is "értelmezni". A szabályzó alakítja a DC tápot háromfázisú sorrendbe a PPM jellel arányos frekvencia szerint, majd egy (6) FET-es végfokozat kapcsolja a motor tekercseire. (Nagy vonalakban.) Egyik-másik szabályzó átprogramozható PWM vezérlésre is... Fajtája válogatja. Némi megkötéssel lehet talán azt is mondani hogy ezek a szabályzók DC frekvenciaváltók. |
|
| | |
KisKZ |
Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:39 | Üzenet/Post # 18 |
 alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 3074
Kitüntetések/Medals: 4
Hírnév/Fame: 9
Helyzet/Status: Offline |
Tomi, Én a mechanikus kapcsolódási pontokragondoltam. Pl hogyan kaocsolüdik a rotorhoz vagy az áttétel tengelyéhez. (bocsánat de nem vagyok ismrős a témában.) |
|
| | |
Sir-Nyeteg |
Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:50 | Üzenet/Post # 19 |
 aktív tag
Csoport/Group: Moderátorok
Üzenetek/Posts: 155
Kitüntetések/Medals: 2
Hírnév/Fame: 3
Helyzet/Status: Offline |
Tomi, RPM, PID, stb. Ebből írom idén a szakdogámat, ha engedik :P Nekem már kész van a dolog, csak még nem volt mire felszerelni... Én nagyon régen vettem 3ezerért egy 30A-es szabályozót. Egy 450ft-os AVR-rel megvalósíthatod a PID-et is, és a mach3 jelet is átalakíthatod szervójellé, én ezt fogom tenni. Majd egyser. De jelenleg egy Attiny13-mal és gy potival adom neki a szervójelet. Tetszik neki :P Kell bele még egy gyorsulási maximum, és egy bekapcsolási lassú állítás. És automatizálni is lehet a mach3- motor bekapcsolására. De ez már nagyon elektronika, ezt még hagyjuk |
|
| | |
Sir-Nyeteg |
Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:52 | Üzenet/Post # 20 |
 aktív tag
Csoport/Group: Moderátorok
Üzenetek/Posts: 155
Kitüntetések/Medals: 2
Hírnév/Fame: 3
Helyzet/Status: Offline |
KisKZ, Mechanikus kapcsolódás pl egy kardán-tengely szerű csuklóval volt, két vége meg mint egy sima alu-kuplung, mini hernyó csavarral. Ez pl 5ezer rpm-nél jó. űanyagként képzeld az egészet. Autóban nem ilyen gyenge motor van, ott fogaskerékkel oldják meg.
Az üzenetet módosította/Modified by Sir-Nyeteg - Csütörtök, 2011-02-03, 20:54 |
|
| |
 | |  |
| Copyright HobbyCnCArt © 2018 | | |
 | |  |
|
|