Hobby, 3D, Relief, CNC  

[ Új üzenetek · Tagok · Fórumszabályzat · Keresés · RSS ]
Oldal 1 / 6123456»
A fórum moderátora: KisKZ, Amatőr, Tomi, csewe 
Fórum » HOBBYCNC » HOBBYCNC Mechanika » Marómotorok (Marómotorok és megoldásaik.)
Marómotorok
Sir-Nyeteg Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:04 | Üzenet/Post # 1
aktív tag
Csoport/Group: Moderátorok
Üzenetek/Posts: 155
Kitüntetések/Medals: 2
Hírnév/Fame: 3
Helyzet/Status: Offline
Minden, ami DC, AC, BL, avagy ami forog.
 
Sir-Nyeteg Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:05 | Üzenet/Post # 2
aktív tag
Csoport/Group: Moderátorok
Üzenetek/Posts: 155
Kitüntetések/Medals: 2
Hírnév/Fame: 3
Helyzet/Status: Offline
BL oldalirányba nem terhelhető, áttétel nem szükséges, 30ezer RPM valószínű, így nem mind1 hogy miként van megoldva, emiatt gondoltam a direktre, de ilyen kis méretben, pl tollrugóra gondoltam még.
 
KisKZ Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:05 | Üzenet/Post # 3
alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 3072
Kitüntetések/Medals: 4
Hírnév/Fame: 9
Helyzet/Status: Offline
Quote (Sir-Nyeteg)
BL oldalirányba nem terhelhető

Ez jogos.....
A többi is...

De ezt a tollrugót kifejtenéd? azt a kis gyenge rugót gondoltad ami a hegynél van?
nem lenne az nagyon gyenge?

 
Sir-Nyeteg Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:05 | Üzenet/Post # 4
aktív tag
Csoport/Group: Moderátorok
Üzenetek/Posts: 155
Kitüntetések/Medals: 2
Hírnév/Fame: 3
Helyzet/Status: Offline
Igazándiból vannak olyan tollrugók, amiket meghajlítani is alig lehet. biggrin
Jó, lehet hogy az nem toll, de az a méret. Az ugyebár az egyik irányban még rá is feszül a tengelyre. Gravírozás lenne a fő cél 0.05-0.1mm mélységben. Nem tudom, hogy ez mekkora nyomatékot kíván.
 
KisKZ Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:05 | Üzenet/Post # 5
alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 3072
Kitüntetések/Medals: 4
Hírnév/Fame: 9
Helyzet/Status: Offline
Quote (Sir-Nyeteg)
0.05-0.1mm mélységben. Nem tudom, hogy ez mekkora nyomatékot kíván.

Ilyen fordulatszám mellett (és egyébkét is) nem a forgácsolásnak lesz nyomatékigénye, hanem a mechanika gyorsításnak-lassításnak.
De ha jól gondolom nem nagy a géped.
Nekem sem a gravírtűvel történő fa marás, hanem a több kilós tengeyek gyorstása törte el a kupplungjaimat.
De Nálam tényleg vannak tömegek.

Egyébént Motorosnak volt Bl főrsós gépe. Érdemes lenne megérdezni bármi alkalmazása előtt.
Tudod: Járt utat járatlanért......!!!!

 
Sir-Nyeteg Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:05 | Üzenet/Post # 6
aktív tag
Csoport/Group: Moderátorok
Üzenetek/Posts: 155
Kitüntetések/Medals: 2
Hírnév/Fame: 3
Helyzet/Status: Offline
Quote (KisKZ)
Motoros...Bl ...Járt út

Igen, volt neki, de nem ajánlja, mert ő közvetlenül csapágyazta a szerszámot, azaz gravírtűt. ÉS folyton cserélgetni nem jó. Ezt én is elvetettem.
Viszont ő is kuplunggal oldotta meg, kis hernyócsavarral. Ami folyton kikopott, így ő emiatt nem ajánlja a dolgot.
Beszéltem vele, ill a BL topikban volt szó róla. De a kuplungról 2mm és 8mm közé... Arról nem volt szó biggrin
 
KisKZ Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:05 | Üzenet/Post # 7
alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 3072
Kitüntetések/Medals: 4
Hírnév/Fame: 9
Helyzet/Status: Offline
2 és 8 közé én találok neked.
Viszont akkor a két tengelynek igen komolyan koncentrikusnak kellene lennie.
 
Tomi Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:06 | Üzenet/Post # 8
komoly tag
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 310
Kitüntetések/Medals: 1
Hírnév/Fame: 1
Helyzet/Status: Offline
Én bevállalom most a járatlan utat. wink
Ma beszereztem egy ilyen BL-t. És szándékomban áll áttételezni, fogazott szíjjal. Viszont azt néztem, hogy ez elvileg oldalirányba is terhelhető(bb), mert két csapágya van. Egy a "seggénél", egy pedig a tekercsek alatt, ez kb. a motortest közepéhez esik (a fotón nézve kb. a matrica alatt). Ha még így is kevés lenne, akkor kap majd egy harmadik csapágyat a tengelyvégen.
 
Sir-Nyeteg Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:06 | Üzenet/Post # 9
aktív tag
Csoport/Group: Moderátorok
Üzenetek/Posts: 155
Kitüntetések/Medals: 2
Hírnév/Fame: 3
Helyzet/Status: Offline
Tomi, nekem ilyenem van.
Két csapágy van benne, de ezek a mütyűr csapágyak nem bírják az oldalirányú terhelést, kicsit sem. sad
Nem is kapnak, RC modellekben használva, hiszen vagy tengelyt, vagy légcsavart hajtanak meg.
Várjuk a fejleményeket, ha gondolod, akkor nyithatunk BL topikot.
Mire használnád? Olvastad BL topikot a másik oldalon?
 
Tomi Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:06 | Üzenet/Post # 10
komoly tag
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 310
Kitüntetések/Medals: 1
Hírnév/Fame: 1
Helyzet/Status: Offline
Csak foszlányaiban futottam végig a BL topikot a másikon.
ER11 főorsót fog hajtani. Vagyis nagyon szeretném, ha ez hajtaná majd. Muszáj egy csendesebb hajtást kialakítanom főorsóhoz, mert a szénkefés motorok "sípolása" idegörlő egy idő után már.
Tudom, hogy axiális terhelésre vannak tervezve és kialakítva ezek a mocik, de próbálok majd pár dologgal trükközni, ha túlságosan nagyra jönne ki a radiális nyomaték. Illetve gyorsító-lassító áttételt kap majd a dolog. Illetve a disszipációjuk - hűtésük is légcsavarhoz van számítva. Egy P1 vagy egy 486-os procihűtő ventit rávarázsolok majd valahogyan.
Ezeket a dolgokat mind figyelembe veszem, de még nem tántorított el semmi a BL hajtástól. smile
Szabályzót is én csinálok majd neki (valószínű Atmega8 alapú lesz).

A fejleményeket természetesen közzéteszem majd!

Az üzenetet módosította/Modified by Tomi - Csütörtök, 2011-02-03, 19:27
 
Tomi Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:06 | Üzenet/Post # 11
komoly tag
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 310
Kitüntetések/Medals: 1
Hírnév/Fame: 1
Helyzet/Status: Offline
Sir, a Te BL motorod is meghajt szerintem egy Dremel méretű tengelyt. ER11-et is talán (1/8-os gravírtűvel), de az a 2 mm-es tengelyátmérő tényleg elég pindurinak mutatkozik. Az én motoromon 5mm-es a tengely és 5 / 11 mm-es a csapágy (belső / külső átm. ).
 
Sir-Nyeteg Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:06 | Üzenet/Post # 12
aktív tag
Csoport/Group: Moderátorok
Üzenetek/Posts: 155
Kitüntetések/Medals: 2
Hírnév/Fame: 3
Helyzet/Status: Offline
Tetszik az ötlet!
Én is ER11-et hajtok majd.
Ha gondolod, akkor küldök ultrabrutál 4*4cm-s ventit. Mint egy tornádó!!! 12V 500mA! 6W biggrin
Szabályzó RC szabályzó, és egy attiny13 fogja a szervójelet adni neki, hogy lassan pörögjön csak fel egy potival beállított max fordulatszámig.
Lesz RPM mérő is rajta.

Azért ezt választottam, mert ennek volt a legkisebb áramfelvétele üresjáratban. Sajnos a 2mm-t elbattam, azaz nem figyeltem...
Lehet hogy kap egy perselyt, amit pl kivett tengelynél húzok rá ragasztóval, így lesz belőle 5mm is akár biggrin

Az üzenetet módosította/Modified by Sir-Nyeteg - Csütörtök, 2011-02-03, 19:57
 
KisKZ Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:06 | Üzenet/Post # 13
alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 3072
Kitüntetések/Medals: 4
Hírnév/Fame: 9
Helyzet/Status: Offline
Quote (Sir-Nyeteg)
Én is ER11-et hajtok majd.

Ha tudnátok milyen aljas számító vagyok! smile
Ugye nekem is ott van az ER11-es szár. smile

egyébként ha rendel valaki patront még hozzá, akkor szólhatna! Szívesen beszállnék én is.

Egyszer Anmatőr angyon rendes volt és segtett egy készletben.
Az akkor 5E köryékén volt az Ebay-on.
azért lenne érdekes, mert én azt hiszem használnék nagyobb maró és tű méreteket.
Ha jól emléxem a 6 os átmérőjű a teteje???

 
Tomi Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:07 | Üzenet/Post # 14
komoly tag
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 310
Kitüntetések/Medals: 1
Hírnév/Fame: 1
Helyzet/Status: Offline
Hát... A persely jó ötlet, csak aztán ha nem veszi át a terhelést a tengelyről rendesen, akkor tőből törhet a tengely persellyel együtt.
Én ezt a BL motort a héten ütöttem le a Vaterán, aztán az eladó hozott egy egész doboznyi motort, majd némi variálás után erre esett a választásom. smile
Nézegettem az RC szabályzókat én is, de egy gyári 40A-es 10-15 között mozog (az olcsóbb repülősök, autósok még drágábbak). És ugyanúgy Atmega8-akra épülnek azok is, szóval ennyiért nekem nem érte meg. Jóval olcsóbb építeni.
A szervójel (PPM) helyett én inkább PWM-re szeretnék átállni majd, mert azt a Mach3 is tudja küldeni a szabályzóra. És akkor programból lehet állítani azt is. Bár marónál ezt a szolgáltatást többnyire nem használja szinte senki (ATC esetén lenne különösebb haszna). Esztergánál viszont nagyon kell (de annak meg AC a főorsómotorja smile ).

Köszönöm a venti ajánlatot, de még egyelőre gondolkodó fázisban van. Ott tartok, hogy megbontok majd egy ilyen kisebb ventit és vagy a tengelyre szerelem majd (ha még elfér smile ), vagy a külső forgórészére a motornak, bár ez nem a tekercsekre fogja kavarni a levegőt... No meg van egy kis fordított arányosság is a dologban. Ezeknél a motoroknál (úgy tudom) kisebb fordulaton nagyobb a disszipáció. Vagyis a melegedés növekedése mellett csökken a venti fordulatszám. Ez pedig így elég hülyén jön ki... (Ezért van tervben az áttétezhetőség.)

RPM mérőn én is gondolkodom egy ideje (4 digites LED kijelzővel, CNY70 reflexiós optóval , és AtTiny2313-mal - de csak a változatosság kedvéért smile ). Csak ehhez előbb kell egy komolyabb főorsó, amihez már érdemes ezt megcsinálni.
Illetve... Ha már vezérlő, kontrollerek, RPM mérés... Lehet sokkal érdemesebb lenne az RPM szenzort a PWM szabályzó felé kötni ("hurkolni") és egy PD vagy PID algoritmussal szabályozni-tartani egy állandó fordulatot. De egyelőre ez is csak gondolkodóban van nálam. Szösszenetek a jövőbeli tervekből, elképzelésekből. smile

 
KisKZ Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:29 | Üzenet/Post # 15
alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 3072
Kitüntetések/Medals: 4
Hírnév/Fame: 9
Helyzet/Status: Offline
Hagy kérdezzek valamit!!!

Ezek a Bl-ek hogyan vannak most csatlakoztatva az RC kütyükben?

 
Tomi Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:29 | Üzenet/Post # 16
komoly tag
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 310
Kitüntetések/Medals: 1
Hírnév/Fame: 1
Helyzet/Status: Offline
Péter, ER11 patronokat én Libustól vettem, ő tud(ott) rendelni ilyeneket. Kérdezz rá nála, vagy ha gondolod megkérdem én. De én csak 4-es és 6-os patront vettem tőle az 1/8-os mellé. Egyébként elvben 6-os a maximum, de némi kompromisszumokkal talán belemegy 7-es is. Ám ilyen pici orsóba meglehet felesleges ezt már erőltetni. smile
 
Tomi Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:37 | Üzenet/Post # 17
komoly tag
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 310
Kitüntetések/Medals: 1
Hírnév/Fame: 1
Helyzet/Status: Offline
Péter:

Vevő - szabályzó - BL motor a sorrend.
A vevő egy PPM jelet ad (Pulse Place Modulation) - ezek alapvetően a szervóknak vannak, de tudják a szabályzók is "értelmezni".
A szabályzó alakítja a DC tápot háromfázisú sorrendbe a PPM jellel arányos frekvencia szerint, majd egy (6) FET-es végfokozat kapcsolja a motor tekercseire. (Nagy vonalakban.)
Egyik-másik szabályzó átprogramozható PWM vezérlésre is... Fajtája válogatja.
Némi megkötéssel lehet talán azt is mondani hogy ezek a szabályzók DC frekvenciaváltók.

 
KisKZ Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:39 | Üzenet/Post # 18
alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 3072
Kitüntetések/Medals: 4
Hírnév/Fame: 9
Helyzet/Status: Offline
Tomi,

Én a mechanikus kapcsolódási pontokragondoltam.
Pl hogyan kaocsolüdik a rotorhoz vagy az áttétel tengelyéhez. (bocsánat de nem vagyok ismrős a témában.)

 
Sir-Nyeteg Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:50 | Üzenet/Post # 19
aktív tag
Csoport/Group: Moderátorok
Üzenetek/Posts: 155
Kitüntetések/Medals: 2
Hírnév/Fame: 3
Helyzet/Status: Offline
Tomi, RPM, PID, stb. Ebből írom idén a szakdogámat, ha engedik :P Nekem már kész van a dolog, csak még nem volt mire felszerelni...
Én nagyon régen vettem 3ezerért egy 30A-es szabályozót.
Egy 450ft-os AVR-rel megvalósíthatod a PID-et is, és a mach3 jelet is átalakíthatod szervójellé, én ezt fogom tenni. Majd egyser. De jelenleg egy Attiny13-mal és gy potival adom neki a szervójelet. Tetszik neki :P Kell bele még egy gyorsulási maximum, és egy bekapcsolási lassú állítás. És automatizálni is lehet a mach3- motor bekapcsolására.
De ez már nagyon elektronika, ezt még hagyjuk biggrin
 
Sir-Nyeteg Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 20:52 | Üzenet/Post # 20
aktív tag
Csoport/Group: Moderátorok
Üzenetek/Posts: 155
Kitüntetések/Medals: 2
Hírnév/Fame: 3
Helyzet/Status: Offline
KisKZ, Mechanikus kapcsolódás pl egy kardán-tengely szerű csuklóval volt, két vége meg mint egy sima alu-kuplung, mini hernyó csavarral. Ez pl 5ezer rpm-nél jó. űanyagként képzeld az egészet. Autóban nem ilyen gyenge motor van, ott fogaskerékkel oldják meg.

Az üzenetet módosította/Modified by Sir-Nyeteg - Csütörtök, 2011-02-03, 20:54
 
Fórum » HOBBYCNC » HOBBYCNC Mechanika » Marómotorok (Marómotorok és megoldásaik.)
Oldal 1 / 6123456»
Keresés:

Copyright HobbyCnCArt © 2016