Hobby, 3D, Relief, CNC  

[ Új üzenetek · Tagok · Fórumszabályzat · Keresés · RSS ]
  • Oldal 1 / 1
  • 1
A fórum moderátora: KisKZ, Amatőr, Tomi, csewe  
Fórum » HOBBYCNC » HOBBYCNC Mechanika » 5 tengely feltét mechanika (Feltét terv 3 tengelyes gépre, 5 tengelyes megmunkáláshoz)
5 tengely feltét mechanika
KisKZ Dátum/Date: Csütörtök, 2011-01-27, 16:58 | Üzenet/Post # 1
alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 3088
Kitüntetések/Medals: 4
Hírnév/Fame: 9
Helyzet/Status: Offline
Belekezdtem egy kis forgató mechanizmus terveibe.
It tmutatom be hogy merre tartok vele.
Bátran kritizálhatjátok, nagyon megköszönöm!
 
KisKZ Dátum/Date: Csütörtök, 2011-01-27, 17:00 | Üzenet/Post # 2
alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 3088
Kitüntetések/Medals: 4
Hírnév/Fame: 9
Helyzet/Status: Offline
Az első lépések, az előzterv a férőhelyek az egyik tányérnál. Ezek láthatóak a lenti képen.

Amit tudni kell:
Van egy pár radax csapágyam, és ha már van és ismerem is a beépítési és szerelési környezetét, hát eköré építkezek.

 
miki-bá Dátum/Date: Péntek, 2011-01-28, 11:11 | Üzenet/Post # 3
alapvető tag
Csoport/Group: Moderátorok
Üzenetek/Posts: 855
Kitüntetések/Medals: 3
Hírnév/Fame: 2
Helyzet/Status: Offline
Úgy szemre jó !
A csapágy felfogató csavarokat sűlyesztettre tervezném és besűlyeszteném.
Mivel lesz meghajtva? Szíjjal v. csigakerékkel?


" Ember ,küzdj és bízva bízzál"

http://famakett.hu/
 
KisKZ Dátum/Date: Péntek, 2011-01-28, 11:41 | Üzenet/Post # 4
alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 3088
Kitüntetések/Medals: 4
Hírnév/Fame: 9
Helyzet/Status: Offline
Szia Mikibá!

Ez még csak az előterv egy piciny része.
Itt csupán a csapágy beépítést, környezetet vizsgálom még.

Az alsó zöld henger egy 60 fogú T5-ös 16 széles szíjhoz való bordáskerék.
Tehát bordásszíjjas hajtás lesz mind a két tengely.
NEMA23 motorokhoz lesz tervezve, 6 os áttétel, fél max 1/4 mikrolépéssel, D150-es maximálsi henger megmunkáláshoz.

A képen nincs rajta még a kerék felhúzásához szükséges tárcsak és a felhúzó csavar.

Egyébként a hétvégén még kell tesztelnem egyet. Ki kell mérnem, hogy normál hőmérsékleten a csapágy kottyan-e, és ha igen mennyit, ugyanis ez ugy van tervezve, hogy a belső gyűrűk összehúzott (egymásra felfekvő) állapotában lehet lefixálni. Nincs hézagolás. Viszont a jelenlegi beépítési környezetben a munkahűmárséklet 70 foktól 100 fokig terjedhet.
Elképzelhető, hogy ugy van a csapágy tervezve, hogy ezeken a munkahőmérsékleteken áll be az üzemi hézag (elvileg 0 hézag) beálljon.
Ha ez így van akkor a belső csapágygyűrűkből szimmetrikusan le kell köszörültetnem a normál hőmérsékleti tartományban mérhető hézagot. Csak akkor lesz megfelelően kottyanásmentes a szerkezet.

A tengelytáv egyébéknt a motor és a forgástengely között 120mm lesz.

Kicsit problémás elsőre még a NEMA23 motor felfogatása, mert ahhoz, hogy a kerekek (ugye azon egy 10 fogú kerék lesz) egy szontben legyenek, eléggé le kell vinnem a motorfelfogatást. De már van ötletem rá.

Ez után a másik tengely csapágyazása következik amelynek ha lehet a legnagyobb mértékben meg kell egyezni ezzel (ne legyen annyi alkatrészféleség).

HA az is megvan utána következik az, hogy öntvény módba vált a házrsésztervezése, majd egy optimálással meg kell oldanom, hogy ugy egyensúlyozzam ki a másik forgáspont felett a szerkezetet, hogy a súlypont a másik forgástengylere essen, ha lehet a csapágy közepére.
Ez megoldható szerencsére, vannak rá eszközök a PRO/E-ben.

Ezzel elérhetem azt, hogy a szerkezet elforgatásakor az forgtaásához szükséges erő minimalizálva legyen. Mivel a munkadarab mérete és eztze a súlya is változhat, így arra nem nagyon építhetek ebben a tekintetben, de ha a fentit hoznmi tudom, akkor a forgatási erőszükségletet igazándiból csak a munkadarab fogja meghatározni.

A másik érdekes kérdés még, az, hogy még beszélnem kell azzal, aki majd használni akarja, aki kérte ezt tőlem.
Tudnom kell milyen mozgástartománmyokban milyen megmunkálandó darabokban gondolkodik.

Ez igazándiból a vízszintes tengely és a tárgyasztal távolságát határozza majd meg.

 
KisKZ Dátum/Date: Péntek, 2011-01-28, 11:47 | Üzenet/Post # 5
alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 3088
Kitüntetések/Medals: 4
Hírnév/Fame: 9
Helyzet/Status: Offline
Bocs még egy:

A csapágy külső csészét biztosító fedél mérete 5mm most.
Ebből már nem vennék el a csavarok alatt egy sülyesztéssel.
Egyébként nem zavaró a csavarok helyzete, hiszen takarásban lesznek a nagyobbik kerék felhúzása után.
Helyet pedig nem sokat nyerek vele sajnos.
A kép csalóka, ezek a méretek elég kicsikék. smile

 
miki-bá Dátum/Date: Péntek, 2011-01-28, 20:05 | Üzenet/Post # 6
alapvető tag
Csoport/Group: Moderátorok
Üzenetek/Posts: 855
Kitüntetések/Medals: 3
Hírnév/Fame: 2
Helyzet/Status: Offline
Hát igen ! A koncepciót pontosítani kell. Mert lehet a negyedik tengely akár a háromtengelyes gépnek a megmunkáló motor helyére
befogható is és az ötödik az asztalon forog . Viszont ha túlbonyolítod akkor még nem biztos hogy jó is lesz.
Sok sikert és várom a fejleményeket.
Én addig lyukazok tovább.
Üdv


" Ember ,küzdj és bízva bízzál"

http://famakett.hu/
 
KisKZ Dátum/Date: Hétfő, 2011-01-31, 16:40 | Üzenet/Post # 7
alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 3088
Kitüntetések/Medals: 4
Hírnév/Fame: 9
Helyzet/Status: Offline
Sziasztok!

Teljes beépítési környezet híjján a hétvégén odaáig jutottam a csapágyhézag kérdésében, hogy üösszehúzva a két belső gyűrűt kimértem az axiális hézagot.
Persze ennek az eredménye csupán egy tájékoztató dolog lehet, hiszen sem a külső, sem a belső gyűrű szerelt helyzete nem szól bele a játékba.

Mindenesetre ez is infó, hogy így, hogy a külső gyűrűt nem szorítja össze a ház, és a belsőt nem feszíti a tengely a csapáhgy axiális játéka 0.05mm max.
Már ez az érték olyan, hogy szempont kérdése, felhasználás kérdése az, hogy elfogadja-e az ember.
Mindenesetre a szerelt csapágynak ennél csak kisebb axiális hézaga lehet.
Nem hiszem hogy olyan sokat számítana, de olyan mínusz 5 fokban dideregve tudtam csak elvégezni a mérést.
A normál üzemi hőmérésklettől ez azért igen rendesen elmarad.

Ezt egyelőre a rendes mérési környezet hiányában elkönyveltem és haladok tovább a tervezésben.

 
KisKZ Dátum/Date: Kedd, 2011-02-01, 16:48 | Üzenet/Post # 8
alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 3088
Kitüntetések/Medals: 4
Hírnév/Fame: 9
Helyzet/Status: Offline
Húúú de sokat fog ez még változni:

 
KisKZ Dátum/Date: Szerda, 2011-02-02, 16:51 | Üzenet/Post # 9
alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 3088
Kitüntetések/Medals: 4
Hírnév/Fame: 9
Helyzet/Status: Offline
Végre kezd kialakulni bennem egy kép arról, hog yhogyan is fog összeállni a dolog.

Rájöttem, hogy érdemes szétbontani az egységet tengelyekre.

Így pl. az asztal egyediben is felszerelhető és kérhető, mint egyszerű 4. tengely:

Azt kérlek vegyétek figyelembe, hogy ez még tényleg csak az előterv fázis!!

 
Ferrari86 Dátum/Date: Szerda, 2011-02-02, 23:04 | Üzenet/Post # 10
nézelődő tag
Csoport/Group: Felhasználók
Üzenetek/Posts: 13
Kitüntetések/Medals: 0
Hírnév/Fame: 0
Helyzet/Status: Offline
SZIA KISKZ! smile

Érdemes lehet itt is szétnézni!

http://products.esabna.com/EN....systems
Igaz ez nekünk lenne jó!..sajnos nem lehet letölteni! :D:) 5 axis

üdv.: Ferrari!

 
KisKZ Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 13:09 | Üzenet/Post # 11
alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 3088
Kitüntetések/Medals: 4
Hírnév/Fame: 9
Helyzet/Status: Offline
Szia Ferrari!

Köszönöm!
Jobb most nem nézni semmit, hogy ne mozdítson el az elgondolásaimtól.
Ezt csak akkor teszem, ha végleg elakadnék.
De köszönöm mégegyszer!

Közben alakul a koncepció.
Az egyik tengely, a forgó asztalos rész, egyediben is használható lesz. Egyszerűen mint egy egyedi 4. tengely (forgató).

 
csiki Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 14:44 | Üzenet/Post # 12
komoly tag
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 369
Kitüntetések/Medals: 2
Hírnév/Fame: 3
Helyzet/Status: Offline
Szíjjal fogod hajtani? Ha igen akkor az áttételek nem lesznek elegek szerintem.
 
KisKZ Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 15:27 | Üzenet/Post # 13
alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 3088
Kitüntetések/Medals: 4
Hírnév/Fame: 9
Helyzet/Status: Offline
Quote (csiki)
Szíjjal fogod hajtani?

6-os áttétel 1/4-ES mikrolépés.
Számoljunk!

1.8 fokos motor, 200 lépés/fordulat

D100-as maxumum anyag átmérő, Kerület 314.159mm

1/1 áttétellel ez a kerületen 1.57079mm ívhossz lenne.

Viszont az áttétel 6-s, vagyis egészléps esetében az ívfelbontás 0.26mm

1/2-es mikrolépésnél 0.1308mm ívhossz/lépés
1/4-es mikorlépésnél 0.065mm ívhossz.

Szerintem ez elviselhető egy HOBBY gépnél. smile

Ugyanez az áttétel és átmérőviszony él majd az 5. tengely irányában is.

A határátmérő alatt a felbontás csak finomabbá válik.

A gondom az, hogy nem tudom értelmezni a motortunningot a 4.5. és 6. tengely esetében.
Pontosabban a sebességet, mert a mértépkegysége ott is mm/perc.
Ezt viszont igy, átmérő ismerete nélkül nem igazán tudom meghatározni.

De azt hiszem meg fogok keresni valakit aki tisztában van ezzel a részével a dolognak. Talán még itt is van ilyen.

Mindenesetre az alap amit eddig ismerek ugy érzem jó ahhoz,m hogy tervezhessek.

 
KisKZ Dátum/Date: Csütörtök, 2011-02-03, 15:31 | Üzenet/Post # 14
alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 3088
Kitüntetések/Medals: 4
Hírnév/Fame: 9
Helyzet/Status: Offline
Mindemesetre kérlek benneteket, hogy szóljatok, ha valahol hibáznék!!!
Megesik velem!
 
Fórum » HOBBYCNC » HOBBYCNC Mechanika » 5 tengely feltét mechanika (Feltét terv 3 tengelyes gépre, 5 tengelyes megmunkáláshoz)
  • Oldal 1 / 1
  • 1
Keresés:

Copyright HobbyCnCArt © 2023