Hobby, 3D, Relief, CNC  

[ Új üzenetek · Tagok · Fórumszabályzat · Keresés · RSS ]
Oldal 6 / 8«1245678»
A fórum moderátora: KisKZ, Amatőr, Tomi, csewe 
Fórum » HOBBYCNC » HOBBYCNC Mechanika » Általános mechanikai topic (Általános mechanikai topic)
Általános mechanikai topic
KisKZ Dátum/Date: Szerda, 2010-12-22, 22:02 | Üzenet/Post # 1
alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 3072
Kitüntetések/Medals: 4
Hírnév/Fame: 9
Helyzet/Status: Offline
.
.
.
Mechanika témában bármi ami érdekes, ami kérdéses....
 
miki-bá Dátum/Date: Vasárnap, 2012-10-28, 07:18 | Üzenet/Post # 101
alapvető tag
Csoport/Group: Moderátorok
Üzenetek/Posts: 817
Kitüntetések/Medals: 3
Hírnév/Fame: 2
Helyzet/Status: Offline
Csaba87,
Szia !

Ugyan Én nem vagyok nagy gépész,de szerintem ,azon a kuplungon ami a képen látszik pontosan 90' -ban van
1-1 hernyócsavar ,ami pontosan illeszkedik a motor két, egymáshoz 90'-ba lévő ,lelapolásához.
Mindkét hernyócsavar meghúzásával biztonságos rögzítés valósítható meg. A meglazulás ellen akár menetrögzítőt is használhatsz .

Sok sikert várjuk a gépedről az ismeretést.

Miki bá


" Ember ,küzdj és bízva bízzál"

http://famakett.hu/
 
Csaba87 Dátum/Date: Vasárnap, 2012-10-28, 08:52 | Üzenet/Post # 102
nézelődő tag
Csoport/Group: Felhasználók
Üzenetek/Posts: 4
Kitüntetések/Medals: 0
Hírnév/Fame: 0
Helyzet/Status: Offline
Szia!
Igen jól látod ez megfelelne rögzítés szempontjából, de az a baj vele, hogy csak 1,5Nm-t tud átvinni, ezután eltörik! Ilyen rőgzítésű kuplung kellene, de olyan ami elbírja a 8,5Nm-t! És ebben kérnék segítséget, hogy találkoztatok-e már vagy esetleg tudjátok honnan lehet ilyet beszerezni!

Itt egy pár kép:

http://kepfeltoltes.hu/view....hu_.jpg
http://kepfeltoltes.hu/view....hu_.jpg
http://kepfeltoltes.hu/view....hu_.jpg
http://kepfeltoltes.hu/view....hu_.jpg
http://kepfeltoltes.hu/view....hu_.jpg
http://kepfeltoltes.hu/view....hu_.jpg
http://kepfeltoltes.hu/view....hu_.jpg


Az üzenetet módosította/Modified by Csaba87 - Vasárnap, 2012-10-28, 09:22
 
Amatőr Dátum/Date: Vasárnap, 2012-10-28, 09:19 | Üzenet/Post # 103
alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 2207
Kitüntetések/Medals: 6
Hírnév/Fame: 3
Helyzet/Status: Offline
Szia Csaba87! Ilyen nagy nyomatékú kuplunggal eddig csak az Ebay-en találkoztam, pl: max. 12Nm

H1i.hu
 
Csaba87 Dátum/Date: Vasárnap, 2012-10-28, 09:32 | Üzenet/Post # 104
nézelődő tag
Csoport/Group: Felhasználók
Üzenetek/Posts: 4
Kitüntetések/Medals: 0
Hírnév/Fame: 0
Helyzet/Status: Offline
Szia! Igen ezzel meg az a baj, hogy szorítós és az én lapolt tengelyemre nem vagyok biztos, hogy ez megfelelne! Úgy,hogy egyenlőre tanácstalan vagyok! Az nem lenne gond, hogy az ebay-en van! Igazából azt nem értem, hogy legyártják ilyenre a tengelyvégeket és nem létezik hozzávaló kuplung!
 
Amatőr Dátum/Date: Vasárnap, 2012-10-28, 09:34 | Üzenet/Post # 105
alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 2207
Kitüntetések/Medals: 6
Hírnév/Fame: 3
Helyzet/Status: Offline
Csaba87, lehet egyszerűbben megoldható a dolog két bordáskerékkel és egy szíjjal. Így később az áttételt is variálhatod.

H1i.hu
 
miki-bá Dátum/Date: Vasárnap, 2012-10-28, 10:42 | Üzenet/Post # 106
alapvető tag
Csoport/Group: Moderátorok
Üzenetek/Posts: 817
Kitüntetések/Medals: 3
Hírnév/Fame: 2
Helyzet/Status: Offline
Csaba87,

Sajnálom hogy nem tudtam segíteni.

A géped viszont igéretes !

Miki bá


" Ember ,küzdj és bízva bízzál"

http://famakett.hu/


Az üzenetet módosította/Modified by miki-bá - Vasárnap, 2012-10-28, 10:42
 
Vasspisti Dátum/Date: Vasárnap, 2012-10-28, 20:11 | Üzenet/Post # 107
barátkozó tag
Csoport/Group: Felhasználók
Üzenetek/Posts: 81
Kitüntetések/Medals: 0
Hírnév/Fame: 0
Helyzet/Status: Offline
Quote (Ata1)
Sziasztok!
Ismét szeretnék segítséget kérni.
Egy képlet kellene Mach3 hoz a jelenlegi gépem ilyen meghajtással működik és a következőt is így szeretném megépíteni.
A jelenlegi gépemnél x tengely Mach3 ban 78.74 van írva de nekem ez a szám sehogy nem sikerül.


Szia Ata1,

ha még aktuális probléma, akkor nézd meg a KisKZ írása alján található táblázatot:
MACH3 lépésbeállítás

A táblázat golyós orsóra készült, de szíjhajtásra is használható. A te esetedben az alábbi adatokat kell beírni:
- orsó menetemelkedés: 100
- bekezdések száma: 1
- meghajtó fogaskerék: 1
- meghajtott fogaskerék: 5
- léptető motor felbontás: 200
- vezérlő beállítás 1/: 8

A fenti adatokkal az alábbi eredménynek kell kijönnie:



vagyis ahogy a többiek is tanácsolták, 80 lépés/mm értéket kell használnod. A 78,74 onnan jöhet, hogy a szíjnak nem 5 mm, hanem 0,2 inch a tényleges mérete, de ezt méréssel kellene igazolni, ha nincs rajta méret vagy típusjelölés.

Üdv: Vasspisti
 
KisKZ Dátum/Date: Hétfő, 2012-10-29, 11:54 | Üzenet/Post # 108
alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 3072
Kitüntetések/Medals: 4
Hírnév/Fame: 9
Helyzet/Status: Offline
Quote (Csaba87)
Igen ezzel meg az a baj, hogy szorítós és az én lapolt tengelyemre nem vagyok biztos, hogy ez megfelelne!


Szia!

Ha átmérőben megfelel nem lehet gond.
A lelapolás nem zavaró egyáltalán ezek használatánál. A szorítás pedig úgy van méretezve, hogy azt a nyomatékot mindenféle megcsúszás nélkül át kell vinnie a kuplungnak.
 
KisKZ Dátum/Date: Hétfő, 2012-10-29, 12:01 | Üzenet/Post # 109
alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 3072
Kitüntetések/Medals: 4
Hírnév/Fame: 9
Helyzet/Status: Offline
Quote (Vasspisti)
ha még aktuális probléma, akkor nézd meg a KisKZ írása alján található táblázatot:


Sziasztok!

A táblázat Vass Pisti munkája!!! smile

Pisti!

Elvileg küldtél valamikor frissítést! Nélam ez elkavarodott. elküldenéd ujra? Felteszem!
 
Csaba87 Dátum/Date: Hétfő, 2012-10-29, 19:03 | Üzenet/Post # 110
nézelődő tag
Csoport/Group: Felhasználók
Üzenetek/Posts: 4
Kitüntetések/Medals: 0
Hírnév/Fame: 0
Helyzet/Status: Offline
Köszönöm a segítséget! Kipróbálom ezt a szorítósat és meglátom mi lesz!
 
Vasspisti Dátum/Date: Hétfő, 2012-10-29, 20:31 | Üzenet/Post # 111
barátkozó tag
Csoport/Group: Felhasználók
Üzenetek/Posts: 81
Kitüntetések/Medals: 0
Hírnév/Fame: 0
Helyzet/Status: Offline
Quote (KisKZ)
Pisti!

Elvileg küldtél valamikor frissítést! Nélam ez elkavarodott. elküldenéd ujra? Felteszem!


Szia Péter,

semmi gond, elküldtem ismét.
A módosított táblázatba betettem még egy sort, melyben a léptető motor fordulatszáma jelenik meg az adott beállítások mellett. Úgy gondolom ez is fontos információ lehet, ha összevetjük a motor nyomaték-fordulatszám görbéjével.

Üdv: Vasspisti
 
KisKZ Dátum/Date: Hétfő, 2012-10-29, 20:33 | Üzenet/Post # 112
alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 3072
Kitüntetések/Medals: 4
Hírnév/Fame: 9
Helyzet/Status: Offline
Quote (Vasspisti)
semmi gond, elküldtem ismét.
A módosított táblázatba betettem még egy sort, melyben a léptető motor fordulatszáma jelenik meg az adott beállítások mellett. Úgy gondolom ez is fontos információ lehet, ha összevetjük a motor nyomaték-fordulatszám görbéjével.


Szuper! Mindjárt cserélem is.
Nagyon köszönjük!
 
KisKZ Dátum/Date: Hétfő, 2012-10-29, 20:38 | Üzenet/Post # 113
alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 3072
Kitüntetések/Medals: 4
Hírnév/Fame: 9
Helyzet/Status: Offline
Már ki is cseréltem!

Mégegyszer nagyon köszönjük Pisti!
 
Vasspisti Dátum/Date: Hétfő, 2012-10-29, 21:13 | Üzenet/Post # 114
barátkozó tag
Csoport/Group: Felhasználók
Üzenetek/Posts: 81
Kitüntetések/Medals: 0
Hírnév/Fame: 0
Helyzet/Status: Offline
Quote (KisKZ)


Örülök, hogyha sikerült valami hasznosat adni közösségünknek.
 
Topi Dátum/Date: Szerda, 2013-01-09, 10:54 | Üzenet/Post # 115
barátkozó tag
Csoport/Group: Felhasználók
Üzenetek/Posts: 89
Kitüntetések/Medals: 0
Hírnév/Fame: 0
Helyzet/Status: Offline
Sziasztok!

A tervezgetés fázisában eszembe jutott egy dolog, amiben a véleményeteket szeretném kérni:

Úgy láttam, hogy a kisebb léptetőmotor nagyobb maximális fordulatra képes, mint egy nagy méretű, természetesen kisebb nyomaték mellett.
A kérdésem a következő:
Egy vezérlő kimenetére rá lehet-e csatlakoztatni 2 db teljesen egyforma motort úgy, hogy a menetes orsó két végére
szerelem fel, és azokat egy elektronika működteti? (Így tengelyenként két kisebb motor működne, összeadódik a nyomaték, de megmaradna a magas fordulatszám lehetősége is!)

A másik kérdésem a beszerzési lehetőségekkel kapcsolatos:

Javasoljatok nekem 1Nm körüli (vagy ha a fenti elképzelésem működik 2 x 0.5 Nm) tartónyomatékú motort, a hozzá való (a lehető legjobban "MACH-kompatibilis") vezérléssel, táppal stb., mert elektronikai kérdésben teljesen amatőr vagyok, így csak a Ti tanácsaitok alapján indulhatok el.
Mivel kevés pénzem van a gépemre, így az ár meghatározó, kísérletezésre nincs keret (és idő) , ezért a Ti tapasztalatotok alapján összeállított konfiguráció lesz a nyerő!

A mechanikai résztől nem félek annyira, mivel elég sok (nem CNC) szerszámgépet, célgépet építettem "háztájiban", mivel pénzem sosem volt elég, de dolgozni, termelni viszont kellett. Természetesen bele fogok futni egy-két problémába az építés közben, de ez majd alakul...

Maga a gép, amit szeretnék építeni egy 3 tengelyű maró lenne, kb. A3 méretű munkatérrel, z irányban 120-150 mm lehetőséggel.
A gép alapja lábakon fog állni, hegesztett zártszelvény szerkezettel, valószínűleg betonnal megnövelt tömeggel.
A (szintén zártszelvény, illetve szögacél) szánszerkezet hegesztés nélkül kizárólag csavarozva lesz a gépalapra.
Az x szán elsőrendű lesz , erre kerül rá a másodrendű y szán, a z különálló lesz. Ezt az indokolja, hogy a későbbiekben szeretnék szerszámváltót, vagy ha az bonyolult, akkor több (max. 3) főorsót felszerelni a z szánra revolverszerűen mozgatható változatban, és ez a megnövekedett tömeg épp elég lesz a z mechanikájának, ezért nem célszerű a z-re még egy másik szánt is felszerelni. (A másik indok az, hogy a munkadarabok nagy része lényegesen kisebb tömegű lesz, mint a fent leírt főorsó-együttes.)
Maga a szánvezeték a használhatóságot és az anyagi lehetőségeimet figyelembe véve siklóvezeték lesz, mint a hagyományos szerszámgépeken. Kialakítás szerint az x és az y nyitott vezeték lesz egy vezetőprizmával és egy támasztófelülettel. A számított erők nem valószínű hogy elemelnék a nyitott vezetéket a csúszó ellendarabjától, az egy vezetőprizma viszont kiküszöböli a túlhatározottságot, így beállításkor sok bosszúságtól kímélem meg magamat. A z szán természetesen két szembeforgatott prizma lesz.
A kész (motor+orsó nélküli) szánszerkezet próbája után kell eldöntenem a kenés módját. Itt szóba jöhet az időszakos kenés (kéziolajzó)
illetve a kényszerkenés szivattyúval. A kéziolajzó mellett csak az egyszerűsége szól, más nem . Itt meg kellene oldanom a szánvezetékek végeinél egy-egy filclapokból készített "tömbök" elhelyezését, amelyek takarítják a vezeték felületét a szánok előtt stb. Ebben az esetben felléphet még a stick-slip jelenség, ami igaz hogy csak kis sebességeknél (8-10 mm/min) lép fel, de a csúszó, időszakosan kent vezetékeknél reális veszély. (A stick-slip jelenség egy akadó-csúszó "remegő" mozgás, amely a tapadási és a csúszó súrlódás közti különbségből adódik.)
A fentiek elkerüléseképpen logikus a kényszerkenés, még akkor is, ha bonyolultabb. (olaj oda és visszavezetés, szűrés stb.)
Folyamatos olajellátásnál a vezetékek a Stribeck-diagram tisztán folyadéksurlódásos tartományában csúsznak, amelynek a súrlódása kisebb, mint a gördülőelemes szán surlódása! A csúszó felületek közötti kis túlnyomás amit a szivattyú biztosít feleslegessé teszi a filces takarítást is. De természetesen meg kell oldani az olaj oda- és visszavezetését.
De ahogy fent írtam a döntést majd akkor hozom meg, amikor már a szánszerkezet össze lesz rakva, és lehet kézzel ide-oda tologatni.
Az orsó M10 vagy M12 menetes orsó lesz, orsónként 2 db. ellenfeszített anyával. (ha a szivattyús megoldás mellett döntök, akkor ezek is kényszerkenésűek lesznek.) A metrikus profil és a trapézprofil közötti különbség csak a metrikus profilszögből adódó, a szöggel arányos nagyobb súrlódás, de ez szerintem (számításom szerint) nem jelentős az itt fellépő erőknél.
A fenti szerkezeti kialakítás vitathatatlan előnye lenne az, hogy gyakorlatilag a szánszerkezet a kopás szempontjából "örök életű" lenne.

Kicsit hosszúra nyúlt az irományom, de érdeklődve várom a véleményeteket, és a válaszaitokat a kérdéseimre!

Topi
 
mex Dátum/Date: Szerda, 2013-01-09, 17:52 | Üzenet/Post # 116
ismerkedő tag
Csoport/Group: Felhasználók
Üzenetek/Posts: 54
Kitüntetések/Medals: 0
Hírnév/Fame: 0
Helyzet/Status: Offline
Szia!

Lebeszélnélek az olcsó menetes szálról, nem is a menetprofil az oka, inkább a metszett, (vagy neadjisten mángorolt) felület minősége a meghatározó, és ez bizony nem gépi mozgatáshoz lett gyártva. A menet tűrése sem megfelelő, így az olcsó lesz a drága...
Trapézmenetes orsóval mindenképp jobban jársz, a menetpontosság sokkal jobb, a felület, és az anyaga szintén.
Péntekre megjön az általam rendelt TR10x2 orsó (k), és akkor bővebbet is tudok mondani a gyártmányról.
Természetesen itt is van némi gond, ez az anyák ára. Megkisérlek sajátkezűleg gyártani hozzá ZX100 anyagból, ha eredmény születik megosztom a fórumon.
Addig is sikeres vázépítést!
 
ronihun0385 Dátum/Date: Szerda, 2013-01-09, 19:36 | Üzenet/Post # 117
aktív tag
Csoport/Group: Moderátorok
Üzenetek/Posts: 207
Kitüntetések/Medals: 2
Hírnév/Fame: 0
Helyzet/Status: Offline
Topi,

pfu hol is kezdejm:)

én személyszerint nem ajánlom a 2motoros megoldást, felesleges pénzkidobás. ha jol választod a motort elég egy is. az én gépem 750*550 a kicsi és 1.9nm es motor hajtja tr12*3 száron. 25ös krómrúd a lin sinem. mondjuk nem derült ki az irásbol mire szeretnéd használni a gépet. a menetesszárrol lebeszéllek sokkal tobbet kell pörögni a motornak ugyanakkora táv megtételéhez. áttételt is ajánlanék 1:3hoz mert sokkal jobb lesz a nyomatékod. Amatör példája: az autó váltoját lehegeszted városi versenyre az elsőt 2.ban fixálod a másikat negyedikben valyon melyik nyer? biggrin Vezérlőt lehet a "piros" kínai de ha hoszabb távra tervezel valami komolyabbat nézz. olajzásra tipp. furj 5ös menetet a lincspágy házába herélj ki egy zsirzoszemet majd a vázat is furd át metsz 5ös menetet aztán a belső oldalára herélt zsirszem a másikra jó szem. tégy rá benzincsövet a belső és a lincsapágy közé és töltsd fel olajjal majd a jó szemmel zárd le. ezzel kész a kényszerolajzásod . hosszab csövet tegyél hogy kényelmesen tudjon mozogni. ezt a vonóanyánál is tudod alkalmazni.

a vonóanyára van topic is oda nézzetek be leirtam a zx100as anyám készítését:) Itt a topic

jó gépéíptést! és kérdezz bátran!!!


www.cncfafaragas.hu
 
Topi Dátum/Date: Szerda, 2013-01-09, 21:36 | Üzenet/Post # 118
barátkozó tag
Csoport/Group: Felhasználók
Üzenetek/Posts: 89
Kitüntetések/Medals: 0
Hírnév/Fame: 0
Helyzet/Status: Offline
Sziasztok!

A trapézmenetes orsó megfontolandó, de ez pontosabban van gyártva, mint a metrikus?
(Ha így döntenék vennem kell egy Tr menetfúrót is, de ilyet nem találtam a neten egyelőre.)

ronihun0385:

1.25 mm-es emelkedéssel számolva kb 1 Nm-es motor nekem bőven elég áttétel nélkül is. (az 1 Nm a tartónyomaték, léptetőben a diagramokat nézegetve kb. 0.75-0.8 Nm lehet.) A két motorra a magasabb max fordulatszám miatt gondoltam, és így a menetes szárral is meg lehetne csinálni a gyorsabb asztal sebességet, és még áttételre sem kellene költeni.

(1Nm forgatónyomaték M8x1.25 orsón axiális irányban olajkenéssel kb. 900N, szárazon kb. 500N erőt fejt ki a számításaim szerint.)
 
KisKZ Dátum/Date: Szerda, 2013-01-09, 22:14 | Üzenet/Post # 119
alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 3072
Kitüntetések/Medals: 4
Hírnév/Fame: 9
Helyzet/Status: Offline
(Topi)
A trapézmenetes orsó megfontolandó, de ez pontosabban van gyártva, mint a metrikus?
(Ha így döntenék vennem kell egy Tr menetfúrót is, de ilyet nem találtam a neten egyelőre.)


A TR "menetfúrót" könnyedebb anyagoknál, mint pl. a ZX100 vagy pom magából a Trapázmenetes szár egy levágott részéból szokták csinálni.
Nem tudom leírtam-e már a Roni által linkelt topicba azt ami nekem problémát okoz ezekkel a megoldásokkal és a miértjét amelyet Hostya mondott el nekem. A lényeg az hogy ezeknél nincs fejhézag, így ha valahol megszorítod egy kicsit is őket, esteleg így akarod késúbb utánállaítani a kopás esetáben őket, a fejszalagon szorulni fognak. Sokat el tud venni ezeknek a legyőzése a motorokból.
Én személy szerint ajánlaném neked azt, hogy vegyél Ramotai Tibinél fém TR menetes anyát. Én is ezt tettem inkább. Ebből kettőt (vagy két felet) egy rugóval szétfeszítesz és egy metszett hüvelyben fixálod őket. Ez nagyon egyszerű.
Ramotai Tibit a főmenü "Alkatrészek" menüpontja alatt megtalálod, a CNCBolt név alatt.

(Topi)
A két motorra a magasabb max fordulatszám miatt gondoltam,

A sebességet itt azért gondolod gyorsabbnak mert kevesebbet kell legyűrnie egy motornak? Ebben egy fokig igazad is van.
Én egyszer ha építek egy nagyobb gépet, mozgó hidasra, akkor szerintem szintén két motort fogok feltenni.

Sajnos a sebességedet a két motornál (de sokszor egy motor esetében is) a vezérlő feszültsége fogja meghatározni.
Alapvetően minél nagyobb a vezérlő feszültsége, annál gyorsabban épül fel a mágneses tér, annál gyorsabban reagál a motor.
Pl a 80V-os MSD vezérlőkkel már szervóhoz hasonló sebességeket tudtak elérni. (persze ez itt ezeknél a motoroknál túlzás lenne)
 
Topi Dátum/Date: Szerda, 2013-01-09, 22:44 | Üzenet/Post # 120
barátkozó tag
Csoport/Group: Felhasználók
Üzenetek/Posts: 89
Kitüntetések/Medals: 0
Hírnév/Fame: 0
Helyzet/Status: Offline
KisKZ:

A kisebb motorra azért gondoltam, mert ha megnézzük a motorok adatlapjait, akkor azt látjuk, hogy a kisebb motor nak magasabb a max. fordulata. (nekem így rémlik)
A kisebb motor kisebb nyomatékát akarom kompenzálni a két motorral.

Írjatok légyszíves elektronikai konfigurációt is!!
 
Fórum » HOBBYCNC » HOBBYCNC Mechanika » Általános mechanikai topic (Általános mechanikai topic)
Oldal 6 / 8«1245678»
Keresés:

Copyright HobbyCnCArt © 2016