Hobby, 3D, Relief, CNC  

[ Új üzenetek · Tagok · Fórumszabályzat · Keresés · RSS ]
Oldal 11 / 28«129101112132728»
A fórum moderátora: KisKZ, Tomi, csewe 
Fórum » HOBBYCNC » HobbyCNC gépek » Bárki gépe (Bárki ide tehet képeket, írhat információkat a saját gépéről)
Bárki gépe
KisKZ Dátum/Date: Hétfő, 2011-02-28, 16:25 | Üzenet/Post # 1
alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 3072
Kitüntetések/Medals: 4
Hírnév/Fame: 9
Helyzet/Status: Offline
.
Ha valaki túl tágnak érez egy egész topicot a saját gépének, ide tehet be információkat, képeket róla.
 
Amatőr Dátum/Date: Csütörtök, 2012-09-20, 20:47 | Üzenet/Post # 201
alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 2207
Kitüntetések/Medals: 6
Hírnév/Fame: 3
Helyzet/Status: Offline
Robi, nézd meg ezt a mappát! A korábban említett mozgó hidas gép vázát láthatod a négy oldalon rögzíthető asztal lehetőségével. Szintén Farkas Ádám műve.
Ami a szíjat illeti, a fogak torzulása miatt nem lesz túl pontos a gép, az ismételt pozícióba állással is lehetnek gondok. Szíjat igazán nagy munkaterületű (hobby faipari) gépeken látni, ahol a nagyon hosszú orsó egyrészt nem olcsó, másrészt feszíteni kellene mert beleng. Szerintem csak dekor célú munkákhoz jó, illetve ahol nincs megmunkáló erő, mint a lézereknél. A szíj sajnos nyúlik is, hiába acélszállal vagy műanyag szövettel erősített.
Direkt hajtásnál egy átlagos motorral (200 lépés/ford) és kellően kicsi bordáskerékkel (d=30mm osztókör) számolva az elmozdulás 0,47mm/lépés. Ugyanez egy 3-as emelkedésű trapézorsónál 0,015mm. Ezek az értékek tovább oszthatók áttétellel vagy mikrolépéssel, de egy hobby gépen általában a mechanika hajlása, csavarodása miatt az 1 század mm csak elméleti érték. A szíj egy nagyságrenddel nagyobb hibát visz a rendszerbe mint a mechanika hajlása. Működni fog a gép szíjjal is, csak valószínűleg hobby gépre a költsége nem lesz annyival kevesebb mint amennyivel pontatlanabb. (Láttam már olyan gépet ahol lánccal próbálták elkerülni a szíj okozta hátrányokat, de az meg már szinte fogasléc, nem könnyű kottyanásmentesíteni)


H1i.hu
 
Robi Dátum/Date: Vasárnap, 2012-09-23, 09:00 | Üzenet/Post # 202
aktív tag
Csoport/Group: Felhasználók
Üzenetek/Posts: 222
Kitüntetések/Medals: 0
Hírnév/Fame: 0
Helyzet/Status: Offline
Azt hiszem ez lesz a végleges terv. Méretek 600x600x620. Trapézorsók daramit anyával X 16x4 és YZ 14x3-as. Y és Z lineáris tengelyek D25 és 20-as. Marómotor kínai 0,3kW, léptetők sztem az X hez elég két db 1-1,3Nm-es, az Y és Z-hez lehet nagyobb, 1,7-2,0Nm-es. Vélemény?

 
Amatőr Dátum/Date: Vasárnap, 2012-09-23, 09:56 | Üzenet/Post # 203
alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 2207
Kitüntetések/Medals: 6
Hírnév/Fame: 3
Helyzet/Status: Offline
Robi, ez eddig jónak tűnik, a hídra még most is inkább a sínt javasolnám a vezeték helyett. A másik hogy az összes motornál beiktatnék 1:2 ~ 1:3 lassító áttételt, direkt hajtásban biztosan nem lesz elég dinamikus a gép, ekkora tömeget mozgatni, megállítani nehéz. A felbontásnak is jót tenne. Nagyobb motorok nem is kellenek.

H1i.hu
 
Robi Dátum/Date: Vasárnap, 2012-09-23, 11:03 | Üzenet/Post # 204
aktív tag
Csoport/Group: Felhasználók
Üzenetek/Posts: 222
Kitüntetések/Medals: 0
Hírnév/Fame: 0
Helyzet/Status: Offline
Amatőr, A sín oké... ha megfizethető árban találok megint síneket és kocsikat, akkor az lesz. Még úgyis van időm keresgélni, mire addig eljutok.
Az áttétel miatt nem lenne túl lassú a gép? Azt se tudom mekkora fordulata van egy ilyen léptetőmotornak.
 
kymco1 Dátum/Date: Vasárnap, 2012-09-23, 12:40 | Üzenet/Post # 205
alapvető tag
Csoport/Group: Moderátorok
Üzenetek/Posts: 857
Kitüntetések/Medals: 2
Hírnév/Fame: 4
Helyzet/Status: Offline
Robi, A kékkel karikázott részen az orsó két végén valami masszívabb anyagot tennék mert annak kell megállítania az egész hidat a gyors járatból.
A feketével karikázott részre pedig valami merevités kellene hogy a két széle a hídnak egyszerre mozogjon, bár mindkét vége hajtott lessz.
 
Amatőr Dátum/Date: Vasárnap, 2012-09-23, 13:06 | Üzenet/Post # 206
alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 2207
Kitüntetések/Medals: 6
Hírnév/Fame: 3
Helyzet/Status: Offline
Robi, látni kellene a motorok nyomatékgörbéjét, illetve tudni kellene a mechanika valós nyomatékigényét, de általánosságban azt lehet mondani hogy a direkt hajtás nagyobb nyomatékot kíván, így viszonylag hamar eléri a motor azt a fordulatszámot ahol már nem tud lépésvesztés nélkül forogni. Az áttétel lecsökkenti a nyomatékigényt is, így magasabb fordulatig járatható a motor. A gyakorlaktban pedig nem jó hosszú egyenes vonalakat fogsz marni, hanem rengeteg irányváltásod lesz, ahol az egyes tengelyekhez tartozó motoroknak gyorsan kell reagálniuk, ezért az áttételezett motorral épp hogy gyorsabb lesz a munka. Az hogy levegőben milyen gyorsan mozog egy tengely nem igazán fontos, nem ez lesz a jellemző. Pl. egy közepes méretű reliefnél folyamatosan az anyagban dolgozik a gép, a szerszámot csak az elején és a végén viszi a levegőben. Biztos vagyok benne hogy egy relief direkt hajtással sokkal lassabban készül el ugyanazon a gépen a dinamika hiánya miatt.

H1i.hu
 
Amatőr Dátum/Date: Vasárnap, 2012-09-23, 17:10 | Üzenet/Post # 207
alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 2207
Kitüntetések/Medals: 6
Hírnév/Fame: 3
Helyzet/Status: Offline
Robi, közben Ádám publikált egy képet a korábban említett gépről. Persze ez egy többszáz kilós szerkezet, de érdemes megnézni.
Quote (Robi)
Az áttétel miatt nem lenne túl lassú a gép?

Erről jutott eszembe egy jó hasonlat amit hallottam: Képzelj el két egyforma személyautót, az egyiknek másodikban, a másiknak negyedikben van lehegesztve a váltója.Át kell menniük a belvároson, rengeteg a kanyar és 100 méterenként meg kell állni. Ki ér oda előbb? Elvileg a negyedikben lévő gyorsabb, mégis ilyen körülmények között jócskán le fog maradni.


H1i.hu
 
Robi Dátum/Date: Vasárnap, 2012-09-23, 17:33 | Üzenet/Post # 208
aktív tag
Csoport/Group: Felhasználók
Üzenetek/Posts: 222
Kitüntetések/Medals: 0
Hírnév/Fame: 0
Helyzet/Status: Offline
Amatőr,

oké... logikus, de ugye én még nem ismerem ezeket a motorokat, nem volt a kezemben ilyen. Élőben se nagyon láttam ilyen kicsi hobbigépet. Mondhatni 5x3m-es munkatérhez szoktam... biggrin Nem vagyok tisztában a gyakorlati nyomatékukkal és hogy hogyan adják le azt.
Így akkor a motor áttételezését megoldom.

kymco1,

Azt gondoltam, hogy ha a két lineáris tengelyt a végein egy-egy 6-os csavarral behúzatom illesztett furatokba + hátul kap egy merevítő lemezt, akkor az kellő merevséget ad a hídnak. De úgy látszik tévedtem. Ha szükség lesz rá, akkor kap a sarkokba derékszögű merevítőket... a tetejére sajnos csak egy keskeny csíkot rakhatok a Z lineárok miatt. Az X csapágyházait vastagabbra cserélem. smile
Köszönöm!


Az üzenetet módosította/Modified by Robi - Vasárnap, 2012-09-23, 17:35
 
Amatőr Dátum/Date: Vasárnap, 2012-09-23, 18:43 | Üzenet/Post # 209
alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 2207
Kitüntetések/Medals: 6
Hírnév/Fame: 3
Helyzet/Status: Offline
Robi, a motorkról azt kell tudni hogy a fordulatszám növekedésével rohamosan esik a nyomatékuk.
Pl.:

A motor adatlapján lévő görbe csak referencia, különböző vezérlőkkel különböző görbéket produkálhat ugyanaz a motor, eltérhet az ajánlástól.
A motorral nem is lehet mit kezdeni, olyan amilyen, a lényeg az a tehetelenségi erő amit le kell gyűrnie.
Megkönnyítheted a motor dolgát azzal hogy olyan tehetetlenségi nyomatékot állítasz szembe vele amivel könnyebben megbirkózik.
Ha teheted készítsd fel a mechanikát direkt motor és áttétel fogadására is, ez csak tervezés kérdése. A próbák alatt meglátod hogy az áttétellel mennyivel nagyobb gyorsulást lehet beállítani.


H1i.hu
 
Robi Dátum/Date: Kedd, 2012-09-25, 09:32 | Üzenet/Post # 210
aktív tag
Csoport/Group: Felhasználók
Üzenetek/Posts: 222
Kitüntetések/Medals: 0
Hírnév/Fame: 0
Helyzet/Status: Offline
Amatőr, oké, köszönöm! de úgy érzem erre még ráérek. helye lesz az áttételnek. smile

Hozzáadva (2012-09-25, 10:32 AM)
---------------------------------------------
Üdv!

TB 6560 4 tengelyes Pl egy ilyen vezérlővel meg lehet oldani a 4db léptetőmotorom üzemeltetését? Ugye az Y és Z tengelyt hajtaná 1-1 motor, az X-et pedig 2. Mit jelent az 5. tengelyport kivezetés? Egy 5. motor egytengelyes vezérlőjét lehet rákötni?
Olvasgattam, hogy mik a bekötési módok, bipoláris soros, párhuzamos, unipoláris...de melyiket ajánlanátok? Egyáltalán mire érdemes figyelni egy motor + vezérlő vásárlásakor? Azon kívül, hogy a motor árama a vezérlő árama alatt maradjon...
Vagy ha túl sokat kérdezek, elég egy link, ahol utánaolvashatok. biggrin
Köszönöm!

 
Amatőr Dátum/Date: Kedd, 2012-09-25, 16:03 | Üzenet/Post # 211
alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 2207
Kitüntetések/Medals: 6
Hírnév/Fame: 3
Helyzet/Status: Offline
Robi,
Quote (Robi)
Pl egy ilyen vezérlővel meg lehet oldani a 4db léptetőmotorom üzemeltetését?

Nem látom akadályát, a két motorhoz tartozó vezérlőbemenetekre ugyanazt a step és dir jelet kell adni.
Quote (Robi)
Mit jelent az 5. tengelyport kivezetés?

Akár 5. motort is ráköthetsz, de ha van egy egytengelyes vezérlőm akkor arra kötöm az LPT step és dir jelét, nem pedig erre a panelre és onnan tovább. Ennek az a jelentősége hogy pl. ide kötsz egy relét ami a marómotort kapcsolja, majd a gkódban olyan parancsot tudsz megadni ami aktiválja ezeket a kimeneteket.
Quote (Robi)
de melyiket ajánlanátok?

Bármelyiket. Ha a motor passzol a vezérlőhöz és a nyomaték elég, akkor mindegy hogy uni- vagy bipoláris motor hajtja a mechanikát, ha jól van illesztve.
Ez a kérdés akkor szokott inkább előjönni, ha valakinek van 6 vagy 8 kivezetéses léptetőmotorja, és nem tudja eldönteni milyen vezérlőt vegyen hozzá.
Ugyanaz a 8 kivezetéses motor ugyanis egész másképp viselkedik az egyes hajtásmódokkal.



Bővebben...


H1i.hu
 
Robi Dátum/Date: Szerda, 2012-09-26, 07:48 | Üzenet/Post # 212
aktív tag
Csoport/Group: Felhasználók
Üzenetek/Posts: 222
Kitüntetések/Medals: 0
Hírnév/Fame: 0
Helyzet/Status: Offline
Amatőr,
Remélem ez így passzolni fog.
Ebből 2db az X tengely trapézorsóira a vezérlő 1-1 tengelykivezetésére.
Ebből 1-1db az X és Z trapézorsókra
Ezzel a léptetőmotor vezérlővel és mindezt egy 24V 10-15A kapcsolóüzemű tápegység hajtaná. Motorok 3A alattiak, az hogy az egyik 8 vezetékes baj?
 
Amatőr Dátum/Date: Szerda, 2012-09-26, 20:04 | Üzenet/Post # 213
alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 2207
Kitüntetések/Medals: 6
Hírnév/Fame: 3
Helyzet/Status: Offline
Robi,
Quote (Robi)
Remélem ez így passzolni fog.

Igen passzol. Szerintem nem lesz gond vele. Az nem baj hogy 8 vezetékes, de ha párhuzamos bipolárisba akarod kötni akkor mindenképpen kérj róla adatlapot hogy meglegyen a tekercsek kezdő és végpontja.


H1i.hu
 
kymco1 Dátum/Date: Péntek, 2012-09-28, 18:22 | Üzenet/Post # 214
alapvető tag
Csoport/Group: Moderátorok
Üzenetek/Posts: 857
Kitüntetések/Medals: 2
Hírnév/Fame: 4
Helyzet/Status: Offline
Hozzáértőktől szeretnék véleményt kérni.
Terveztem egy faeszterga vázat.
Külméret 2000x600mm. A cső hossza amin a szegnyereg lessz 1600mm 60mm átmérőjü és 4mm a falvastagsága. A zártszelvény méretei amiből a váz készül 60x60x4mm. A keresztszán a csövek melletti 2db zártszelvényre lessz szerelve.
Az egész heggesztve lessz. Az érdekelne szerintetek elég masszív lessz e.
eszterga alap


Az üzenetet módosította/Modified by kymco1 - Péntek, 2012-09-28, 18:23
 
miki-bá Dátum/Date: Péntek, 2012-09-28, 18:42 | Üzenet/Post # 215
alapvető tag
Csoport/Group: Moderátorok
Üzenetek/Posts: 817
Kitüntetések/Medals: 3
Hírnév/Fame: 2
Helyzet/Status: Offline
kymco1,

A csövek ugye alá lesznek támasztva.?
Szerintem ilyen hosszon az alátámasztott lin. csapágy lenne jó.

Miki bá


" Ember ,küzdj és bízva bízzál"

http://famakett.hu/
 
kymco1 Dátum/Date: Péntek, 2012-09-28, 18:47 | Üzenet/Post # 216
alapvető tag
Csoport/Group: Moderátorok
Üzenetek/Posts: 857
Kitüntetések/Medals: 2
Hírnév/Fame: 4
Helyzet/Status: Offline
miki-bá, a 3db keresztvason és a két végén támaszkodik
 
miki-bá Dátum/Date: Péntek, 2012-09-28, 18:57 | Üzenet/Post # 217
alapvető tag
Csoport/Group: Moderátorok
Üzenetek/Posts: 817
Kitüntetések/Medals: 3
Hírnév/Fame: 2
Helyzet/Status: Offline
kymco1, Bocs csak rajzról úgy láttam mintha a levegőben lenne a cső.

Remélem CNC-gép lesz ! biggrin


" Ember ,küzdj és bízva bízzál"

http://famakett.hu/
 
kymco1 Dátum/Date: Péntek, 2012-09-28, 19:12 | Üzenet/Post # 218
alapvető tag
Csoport/Group: Moderátorok
Üzenetek/Posts: 857
Kitüntetések/Medals: 2
Hírnév/Fame: 4
Helyzet/Status: Offline
miki-bá, igen cnc-siteni szeretném és a kés mellett marógéppel is megmunkálható lessz az anyag hogy szobrot is tudjak faragni ne csak köcsögöt smile
 
Amatőr Dátum/Date: Péntek, 2012-09-28, 19:19 | Üzenet/Post # 219
alapkő
Csoport/Group: Adminisztrátorok
Üzenetek/Posts: 2207
Kitüntetések/Medals: 6
Hírnév/Fame: 3
Helyzet/Status: Offline
kymco1, ha ez megnyugtat ezt a gépet használtam egy darabig:

Kb. 1500 szélesen futott a két kb. 50-es vastagfalú cső, alátámasztás nélkül, kényelmesen lehetett dolgozni rajta. Nem rezonált, nem lengett be.
Persze nem cnc, itt érzi az ember hogy mit csinál. Ha cnc-síteni akarod a gépet akkor mindenképpen alátámasztott megvezetés kell, szerintem meg is duplázhatod a kereszttartókat.
Csatolások/Attachments: 5491368.jpg(442Kb)


H1i.hu
 
kymco1 Dátum/Date: Péntek, 2012-09-28, 20:06 | Üzenet/Post # 220
alapvető tag
Csoport/Group: Moderátorok
Üzenetek/Posts: 857
Kitüntetések/Medals: 2
Hírnév/Fame: 4
Helyzet/Status: Offline
Amatőr, Köszi.
akkor a 60-as csövet nem is biztos hogy alá kellene támasztanom.

Köszönöm a sok okosítást. Ezek alapján átvariáltam a vázat.
Külméret maradt 2000*600. a belső U vas hossza 1600. Az U vasak hidegen hengerelt 80x40x3mm a csövek pedig 50x4x237. A lap amin a főorsó lessz 600x400x8mm. Vélemények?
eszterga alap 2


Az üzenetet módosította/Modified by kymco1 - Szombat, 2012-09-29, 15:58
 
Fórum » HOBBYCNC » HobbyCNC gépek » Bárki gépe (Bárki ide tehet képeket, írhat információkat a saját gépéről)
Oldal 11 / 28«129101112132728»
Keresés:

Copyright HobbyCnCArt © 2016